Begeleid je een ouder kind (vanaf 9 jaar) waarbij TOS op jonge leeftijd is vastgesteld? Veranderen de kenmerken van zijn of haar TOS en merk je dat daarmee de hulpvraag verandert? En wil je weten hoe je een ouder kind met TOS goed kunt begeleiden, en hoe zij beter kunnen leren omgaan met TOS? Deze vragen worden beantwoord in deze e-learning Logopedische behandeling van oudere kinderen met TOS.
Omdat je met de theoretische inzichten en praktische handvatten de volgende dag meteen aan de slag kunt!
De grootste patiëntgroep van logopedisten zijn kinderen met TOS. Logopedisten behandelen vaak kinderen met TOS als zij nog jong zijn. Als kinderen met TOS ouder worden verschuift vaak hun hulpvraag. Tijdens deze online training wordt kennis over de didactische ontwikkeling en sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen met TOS besproken, zodat je deze kunt meenemen bij het opstellen van je logopedisch behandelplan.
Onderwerpen In deze e-learning komen de volgende onderwerpen aan bod:
Achtergronden over de behandeling van oudere kinderen met TOS
De mogelijke problemen in de didactische ontwikkeling
De mogelijke problemen in de sociaal emotionele ontwikkeling
De relatie tussen de testonderdelen en de didactische resultaten
Het opstellen van behandeldoelen
Motivatie
De overwegingen bij het kiezen van het soort logopedische behandeling
Na het volgen van de online zelfstudie kun je de kenmerken van een TOS bij kinderen vanaf 9 jaar (in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs) beschrijven. Je weet wat de gevolgen van een TOS zijn als het gaat om de sociaal emotionele en didactische ontwikkeling bij kinderen vanaf 9 jaar en je kunt een behandelplan opstellen. Ook kun je handelingsadviezen voor op school geven, passend bij de logopedische behandeldoelen.
Accreditatie De training is geaccrediteerd bij St. ADAP met 17,5 punten.
Trainingsduur Ca. 3 uur e-learning en ± 14,5 uur aan extra literatuur en opdrachten.
Trainer Janneke de Waal-Bogers
Tip Wil je na het volgen van deze training meer weten over TOS of een ander onderwerp waar je in jouw praktijk mee te maken hebt? Kijk dan eens bij onze overige trainingen voor logopedisten. Onze trainingen voldoen altijd aan:
Exclusieve kennis over de meetinstrumenten
De laatste wetenschappelijke ontwikkelingen
Direct toepasbaar in de praktijk
Inspirerende trainers die expert zijn in hun vakgebied
Sprekende praktijkcasussen
Janneke de Waal-Bogers
Janneke de Waal-Bogers MBA is logopedist en remedial teacher. Ze geeft les aan paramedici in opleiding (HBO) en verzorgt trainingen over diagnostiek en behandeling van taalstoornissen en ander leer- en gedragsstoornissen bij kinderen.
Daarnaast is Janneke bestuurslid bij de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF). Zij heeft veel kennis en ervaring in het begeleiden van kinderen met taal-, leer- en gedragsproblemen (bijvoorbeeld autismespectrumstoornissen, dyslexie, meertaligheid) door haar werk als logopedist en ambulant begeleider in het speciaal basisonderwijs.
Janneke was tot 2023 jarenlang hoofdredacteur van het Nederlands tijdschrift voor Logopedie (vakblad voor logopedisten). Ze is auteur en eindredacteur van het boek Taaldiagnostiek bij kinderen (Pearson Benelux, 2020). Dit boek biedt informatie en technieken ter ondersteuning van (het onderwijs is) de complexe diagnostiek van kinderen met taalproblemen.
Vergroot je kennis over de recente inzichten van de richtlijn TOS met vertaalslag naar de praktijk Ga actief met verschillende werkvormen aan de slag Oefen aan de hand van zelfingebrachte casuïstiek
Ga dieper in op de problemen die kinderen met TOS hebben bij begrijpend lezen Achterhaal en stel de oorzaken vast van deze problemen Leer een behandelplan opstellen