Trainers
Maak kennis met onze trainers
Trainers
Alissa Sikkenk
Alissa heeft na haar bachelor Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht, haar masters afgerond in Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken en Orthopedagogiek. Na haar afstuderen heeft Alissa meegewerkt aan het normeringsonderzoek van nieuwe intelligentietesten waaronder de WISC-V. Alissa heeft een aantal jaar gewerkt als docent aan de Universiteit Utrecht bij cursussen over o.a. diagnostiek. Alissa is op dit moment zelfstandig orthopedagoog en daarnaast werkzaam binnen de basis GGZ.
5 Trainingen
André Rietman
Drs. André Rietman is kinder- en jeugdneuropsycholoog, GZ-psycholoog en ergotherapeut. Hij werkt in het Sophia kinderziekenhuis van het Erasmus MC te Rotterdam. Hij doet diagnostiek en behandeling en werkt aan diverse wetenschappelijke onderzoeken. André is gepromoveerd op het onderwerp: ‘Behavioral Phenotyping Neurofibromatosis type 1’. Hij is de bewerker van de handleidingen voor de Sensory Profiles (SP, Infant Toddler SP en Adolescent Adult SP) en van het boek Leven met sensaties.
9 Trainingen
Antje Orgassa
Antje Orgassa werkt als onderzoeker en projectleider bij het praktijkgerichte onderzoeksinstituut ‘Volwaardig Leven met Autisme’ van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Daar is ze tevens ook aangesloten bij het zwaartepunt Fair Health. Zij draagt onder andere bij aan projecten rondom beleefgerichte bejegening in de autismezorg, inclusief onderwijs en werk(toeleiding). Vanuit haar eigen bedrijf ‘Diversity Rocks: Linguistic and Cultural Consultancy’ werkt Antje als trainer en consulent samen met beroepsprofessionals uit gezondheidszorg en educatie. Daarnaast is Antje editorial board member van het tijdschrift Dutch Journal of Applied Linguistics en lid van de wissenschaftliche Beirat der DGS Sprachheilarbeit Forschung Sprache.
0 Trainingen
Evy Visch-Brink
Evy heeft veel ervaring in de klinische diagnostiek van patiënten met taalstoornissen door neurologisch letsel. Zij geeft regelmatig gastlessen over dit onderwerp op universitair en HBO-niveau. Evy is als Associate Professor werkzaam op de afdeling Neurochirurgie en Neurologie van het Erasmus MC in Rotterdam. Zij heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van test- en therapiemateriaal over afasie in Nederland. Zij is een van de bewerkers van de CAT-NL afasie test.
0 Trainingen
Heleen van der Vlugt
Heleen is sinds 2008 afgestudeerd master Neuropsychologie aan de Universiteit van Maastricht. Zij heeft binnen diverse klinische omgevingen veel ervaring opgedaan in de diagnostiek en behandeling van kinderen en volwassenen. Sinds 2005 is zij werkzaam binnen haar praktijk Pontifix Psychologie. De praktijk is gespecialiseerd in het uitvoeren van neuropsychologisch onderzoek. Daarnaast zal zij promoveren op de WISC-V aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
6 Trainingen
Ilona Silderhuis
Ilona Silderhuis is in 2002 afgestudeerd aan Hogeschool Windesheim als logopedist. Direct daarna is zij gestart met haar eigen praktijk. Haar eigen praktijk heeft zich verder ontwikkeld en tegenwoordig heeft zij een team van logopedisten en meerdere locaties verspreid over Nederland. In de loop van de jaren heeft zij vele cursussen en nascholing gevolgd, dit heeft geresulteerd in verschillende specialisaties gericht op de logopedie, maar ook op het gebied van coaching en psychologie. Tevens heeft zij als docent en ontwikkelaar een lange staat van dienst. Vanaf 2002 is zij betrokken geweest bij Hogeschool Windesheim/ Windesheim Flevoland en later als zelfstandig docent en ontwikkelaar ook bij verschillende (post-)HBO opleiders.
11 Trainingen
Ingrid van Bommel
Ingrid van Bommel is kinderfysiotherapeut en heeft ruim 25 jaar ervaring in zowel de eerste- als de tweedelijnszorg. Daarnaast geeft zij les aan de kinderfysiotherapie opleidingen in Breda en Rotterdam en werkt ze mee aan wetenschappelijk onderzoek op het gebied van kinderen met schrijfproblemen.
4 Trainingen
Janneke de Waal-Bogers
Janneke de Waal-Bogers MBA is logopedist en remedial teacher. Ze geeft les aan paramedici in opleiding (HBO) en verzorgt trainingen over diagnostiek en behandeling van taalstoornissen en ander leer- en gedragsstoornissen bij kinderen. Daarnaast is Janneke bestuurslid bij de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF). Zij heeft veel kennis en ervaring in het begeleiden van kinderen met taal-, leer- en gedragsproblemen (bijvoorbeeld autismespectrumstoornissen, dyslexie, meertaligheid) door haar werk als logopedist en ambulant begeleider in het speciaal basisonderwijs. Janneke was tot 2023 jarenlang hoofdredacteur van het Nederlands tijdschrift voor Logopedie (vakblad voor logopedisten). Ze is auteur en eindredacteur van het boek Taaldiagnostiek bij kinderen (Pearson Benelux, 2020). Dit boek biedt informatie en technieken ter ondersteuning van (het onderwijs is) de complexe diagnostiek van kinderen met taalproblemen.
14 Trainingen
Jeannette Rosbach
Drs. Jeannette Rosbach studeerde Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Leiden, waar ze de afstudeerrichtingen Leerproblemen en Orthopedagogiek voltooide. Later behaalde ze ook een MSc in Clinical and Psychosocial Epidemiology aan de Rijksuniversiteit Groningen/UMCG. Ze werkte na haar studie enige jaren als medewerker gezondheidsbevordering en epidemiologisch onderzoeker bij diverse GGD’en. Als orthopedagoog is Jeannette betrokken geweest bij de normering van verschillende nieuwe IQ tests. Ze verzorgt op dit moment diagnostiek-onderwijs op de Erasmus Universiteit Rotterdam en is als docent ook betrokken bij een GZ-opleiding. Daarnaast is ze als orthopedagoog werkzaam in het primair onderwijs.
3 Trainingen
Lindsay Vanhecke
Lindsay werkt als psycho-pedagogisch werker in een Centrum voor leerlingenbegeleiding in Brussel. Ze heeft het normeringsonderzoek van de WAIS-IV/RAKIT in Vlaanderen gecoördineerd en veel ervaring met deze test opgebouwd. Eerder deed Lindsay ervaring op in de diagnostiek en begeleiding van kinderen met ontwikkelingsstoornissen, mentale retardatie, leerstoornissen en psycho-sociale problemen.
4 Trainingen
Marc Hendriks
Dr. Marc Hendriks is als klinisch neuropsycholoog werkzaam bij het Academisch Centrum voor Epileptologie, Kempenhaeghe in Heeze. Ook is hij aangesteld op de afdeling neurochirurgie van het Universitair Medisch Centrum Maastricht. Daarnaast is hij werkzaam als universitair docent bij Neuro- en Revalidatiepsychologie en als onderzoeker binnen het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Binnen deze aanstelling is hij visiting-lecturer aan de Atma Jaya Catholic University, van Jakarta in Indonesië. Zijn wetenschappelijk onderzoek is gericht op de effecten van epilepsiechirurgie en de neuropsychologische diagnostiek in het algemeen. Zo is hij betrokken bij de ontwikkeling van een groot aantal neuropsychologische tests, zoals de Wechsler-schalen in Nederland en Indonesië. Ook ontwikkelt hij in samenwerking met het NOC*NSF een online neuropsychologische testbatterij voor de effecten van sportgerelateerd hersenletsel. Hij is actief in het postacademisch onderwijs als docent binnen de opleiding tot klinisch neuropsycholoog specialist, en als hoofddocent Diagnostiek voor de opleiding klinisch psycholoog specialist bij RinoZuid en hoofddocent Hersenen en Gedrag voor de opleiding tot klinisch psycholoog bij het Radboud Centrum voor Sociale Wetenschappen, van de Radboud Universiteit. Samen met dr. Paul van der Heijden heeft hij Captum opgericht, waarbinnen zij supervisie en consultatie aanbieden aan collega psychologen.
3 Trainingen
Marije van Oostendorp
Marije is Orthopedagoog-Generalist en leerkracht basisonderwijs, gespecialiseerd in rekenproblemen en dyscalculie. Ze verzorgt de opleiding tot rekenspecialist bij de Onderwijsdesk, geeft nascholing bij de GGZ en college bij de UvA en VU over dyscalculie. Ze adviseert en ondersteunt scholen die hun rekenonderwijs willen verbeteren of een nieuwe rekenmethode willen implementeren. Daarnaast onderzoekt en begeleidt Marije kinderen van 7 tot 17 met reken- en wiskundeproblemen. Marije heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van de 3DM Dyscalculie-test en is auteur van Rekensprint Getalbegrip en de boeken Aan de slag met rekenproblemen 1 en 2. Ze heeft een eigen praktijk voor kinderen, Praktijk Minerva, in Amstelveen.
3 Trainingen
Marjolein Coppens
Dr. Marjolein Coppens (PhD) studeerde Klinische Gezondheidswetenschappen (logopediewetenschap en klinische linguïstiek) aan de Universiteit van Utrecht en promoveerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen in Medische Wetenschappen voor de afdeling Medische Psychologie. Zij volgde de postacademische opleiding Ethiek in de (gezondheids)zorg, de ECHA-opleiding tot Specialist Hoogbegaafdheid en de opleiding eHealth in de gezondheidszorg. Ook studeerde zij Onderwijswetenschappen (specialisatie leerstoornissen), Gezondheidspsychologie en Mental Health Science. Naast werkervaring in de praktijk als logopedist, klinisch linguïst en onderwijsadviseur, heeft Marjolein ook jarenlang ervaring als docent hbo, post-hbo en wo, als onderwijsontwikkelaar en als wetenschappelijk onderzoeker.
2 Trainingen
Nina Molendijk
Drs. Nina Molendijk is in 2006 afgestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is als klinisch neuropsycholoog en cognitief gedragstherapeut werkzaam bij Karakter, kinder- en jeugdpsychiatrie. Haar werkzaamheden bestaan uit psychodiagnostiek, behandeling en management met als specialisme neuropsychologie, cognitieve gedragstherapie, lichtverstandelijke beperking en zorg en onderwijs. Verder is ze als docent verbonden aan de Rino Utrecht.
2 Trainingen
Noortje Kostrubin
Noortje is orthopedagoog-generalist en momenteel werkzaam als gedragswetenschapper sociaal domein bij de gemeente Dijk en Waard. Eerder werkte zij in het onderwijs (primair, voorgezet en speciaal onderwijs) waar zij uiteenlopende werkzaamheden verrichte, waaronder psychodiagnostisch onderzoek bij nieuwkomers op de ISK. Daarnaast verzorgde zij onderwijs in de opleiding tot gz-psycholoog (BIG) aan de RINO Utrecht in de module over (handelingsgerichte) diagnostiek.
2 Trainingen
Paul van der Heijden
Prof. dr. Paul van der Heijden is geregistreerd klinisch psycholoog en als bijzonder hoogleraar verbonden aan het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit Nijmegen. Zijn onderzoekinteresse richt zich op de diagnostiek van persoonlijkheid en psychopathologie en de psychodiagnostische besluitvorming. Hij is werkzaam als clinicus, senior wetenschappelijk onderzoeker en praktijkopleider bij het Centrum voor Adolescentenpsychiatrie van Reinier van Arkel GGZ te ’s-Hertogenbosch en daarnaast is hij samen met dr. Marc Hendriks oprichter van Captum.
3 Trainingen
Remo Mombarg
Dr. Remo Mombarg is lector Bewegingsonderwijs en Jeugdsport aan het Instituut voor Sportstudies van de Hanzehogeschool, lectoraat sportwetenschappen. Ook is hij aangesteld bij de Rijksuniversiteit Groningen (RuG), afdeling Orthopedagogiek. In 1990 studeerde Remo af aan de Academie voor Lichamelijke Opvoeding. Daarna rondde hij zijn studie orthopedagogiek af aan de Rijksuniversiteit van Groningen (1994) en is vervolgens opgeleid tot Gezondheidszorg Psycholoog (2005). In 2007 is hij gepromoveerd aan de afdeling orthopedagogiek.
0 Trainingen
Selma Ruiter
Selma heeft haar opleiding Orthopedagogiek aan de Rijksuniversiteit Groningen in 1998 afgerond. In 2007 promoveerde zij op de ontwikkeling van de Nederlandse versie van de Bayley Ontwikkelingsschalen en de aanpassing van dit instrument voor kinderen met een beperking. Hierna heeft zij dit onderzoek een vervolg gegeven, maar is zij zich ook gaan specialiseren in de ontwikkeling en toepassing van intelligentiediagnostiek bij kinderen en jongeren. In 2012 is Selma samen met Francien de Kinderacademie Groningen gestart. Als expert op het gebied van de ontwikkeling en het toepassen van intelligentietests, houdt zij zich zowel met onderzoek, met onderwijs als met de praktijk bezig. In het onderzoek werkt zij in opdracht van en in samenwerking met testuitgevers en onderzoekscentra aan het ontwikkelen van goede instrumenten ten behoeve van intelligentie- en algemeen ontwikkelingsonderzoek. Selma is bijvoorbeeld auteur en/of bewerker van de SON-R 2-8, de WISC-V-NL en de IDS-2-NL. Als docent geeft zij onderwijs in verschillende post-masteropleidingen over psychodiagnostiek in het algemeen en ontwikkelings- en intelligentieonderzoek in het bijzonder. Verder geeft zij trainingen in opdracht van opleidingsinstituten en testuitgevers in de toepassing en interpretatie van de belangrijkste ontwikkelings- en intelligentietests in Nederland. Ten slotte is Selma samen met Francien verantwoordelijk voor de afname en interpretatie van psychodiagnostisch onderzoek in de praktijk van de Kinderacademie Groningen.
23 Trainingen