Het cognitief functioneren beoordelen bij kinderen en adolescenten
Het beoordelen van het cognitief functioneren bij kinderen en adolescenten is belangrijk werk met een grote verantwoordelijkheid, waarbij professionals uiteenlopende uitdagingen kunnen ervaren. Denk bijvoorbeeld aan overlap tussen symptomen van verschillende aandoeningen die onderscheid in diagnoses bemoeilijken. Of het gebrek van geschikte instrumenten of normen, zoals bij het testen van een kind met een andere moedertaal of culturele achtergrond. Ook kunnen omgevingsfactoren zoals de gezinssituatie, middelengebruik of schermgewoonten impact hebben op zowel het cognitief functioneren van een kind, als op de nauwkeurigheid van de beoordeling hiervan.
Op deze pagina hebben we informatie verzameld over cognitieve functies en hoe je deze meet bij kinderen, om je te ondersteunen bij jouw klinische werk. Hier vind je suggesties voor artikelen, meetinstrumenten voor cognitieve functies, alsook advies van onze consultants.
Veelvoorkomende uitdagingen bij het meten van cognitieve functies
Het beoordelen van het cognitief functioneren bij kinderen is een complex proces voor clinici . Verschillende stoornissen hebben dezelfde symptomen, omgevingsfactoren kunnen de interpretatie van testresultaten bemoeilijken of in sommige gevallen is er een gebrek aan geschikte tests. In dit artikel vind je informatie over veelvoorkomende uitdagingen waar psychologen mee te maken krijgen bij het meten van cognitieve vaardigheden en suggesties voor recente publicaties die ondersteuning kunnen bieden bij het diagnostisch onderzoek.
Jouw gids voor het meten van cognitieve vaardigheden bij kinderen
In het kader van het cognitieve onderzoek is het soms nodig om de prestaties op de verschillende cognitieve domeinen te analyseren. Bijvoorbeeld om de diagnose te kunnen stellen of om de mate van ernst vast te stellen. In deze gids vind je suggesties voor tests voor het in kaart brengen van executieve functies, verwerkingssnelheid en visueel-ruimtelijke vaardigheden. Drie gebieden waarvan is vastgesteld dat ze bijzonder belangrijk zijn bij de cognitieve ontwikkeling van kinderen.
Drie belangrijke cognitieve domeinen en hoe je ze in kaart brengt
In dit overzicht vind je suggesties voor tests voor het in kaart brengen van executieve functies, taal en communicatie en visueel-ruimtelijke verwerking bij kinderen en adolescenten. Deze gebieden vertegenwoordigen drie van de zes belangrijkste domeinen van cognitief functioneren zoals gedefinieerd in DSM-5 (Ganguli et al., 2011) en blijken van essentieel belang te zijn voor de cognitieve ontwikkeling bij kinderen (Zelazo et al., 2021).
Lees meer over..
Tekorten in verschillende cognitieve gebieden kunnen een vroege marker zijn van neurologische ontwikkelingsstoornissen, autisme, ADHD, en een verstandelijke beperking.
Verstandelijke beperking
Ontdek informatie, bronnen en tests die relevant zijn voor de beoordeling van een verstandelijke beperkingen.
ADHD
Ontdek informatie, bronnen en tests die relevant zijn voor de beoordeling van ADHD.
Autisme
Ontdek informatie, bronnen en tests die relevant zijn voor de beoordeling van autisme.
Trainingen
Ontdek ons brede trainingsaanbod. We bieden test specifieke trainingen aan op het gebied van afname, scoring en interpretatie, als ook thema gerichte trainingen.
Advies van onze consultants
Maak jij optimaal gebruik van onze cognitieve tests voor kinderen en adolescenten? In dit artikel met veel gestelde vragen beantwoorden onze consultants vragen over tests voor het vaststellen van cognitieve achterstanden, vragen over de interpretatie van testresultaten, vragen over verschillen tussen de WISC-V-NL en de IDS-2, vragen over leeftijdsequivalenten, en vragen over digitale afname en scoring.
Heb je vragen of behoefte aan persoonlijk advies met betrekking tot onze tests gericht op kinderen?
Neem vrijblijvend contact op met ons team van consultants! Ze staan klaar om je vragen te beantwoorden en je van verdere toelichting te voorzien over onze cognitieve tests voor kinderen en jongeren.