Heeft emotioneel welzijn op school invloed op leren en de ontwikkeling?
Volgens de Europese Commissie helpt welzijn op school, wat inhoudt dat leerlingen zich veilig, gerespecteerd en gewaardeerd voelen, leerlingen om zich te ontwikkelen, te leren en creatief te spelen, wat weer leidt tot geluk, tevredenheid en betere schoolprestaties.
De relatie tussen het mentale en emotionele welzijn van leerlingen en de schoolprestaties is uitgebreid onderzocht in verschillende studies. Een recente meta-analyse geeft bijvoorbeeld aan dat "schoolprestaties nauw samenhangen met het emotionele en mentale welzijn van leerlingen" (Sacco, Camilleri, Eberhardt et al., 2022).
Experts melden echter dat 20% van de Europese schoolkinderen tijdens hun schooltijd te maken krijgt met emotionele en mentale gezondheidsproblemen, met name angst en depressie (Cefai, Simões, & Caravita, 2021). Gezien de invloed van mentaal welzijn op schoolprestaties is dit een uniek en cruciaal probleem voor onderwijsprofessionals dat moet worden aangepakt.
Ondersteuning krijgen bij het vaststellen van de behoeften van je leerlingen
Van het identificeren van de sterke punten en valkuilen van je leerlingen tot het helpen begrijpen van de emotionele toestand van een klas of je hele school, wij zijn er om je te helpen het emotionele welzijn van je leerlingen goed in kaart te brengen, zodat kinderen de juiste ondersteuning kunnen krijgen en zich goed kunnen ontwikkelen.
Vul dit formulier in en wij nemen contact met je op om de beste oplossing te bieden.
Ga hieronder dieper in op het belang van het in kaart brengen van welzijn op school!
"Welk percentage leerlingen zegt dat emotionele problemen, zoals angst, ervoor hebben gezorgd dat ze spijbelen?"
Navigeer door onze interactieve quiz om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van emotioneel welzijn op school.
Uitgelicht:
Interview met een expert: Hoe hangt emotioneel welzijn samen met de schoolprestaties van leerlingen?
"Hoe meer het emotionele welzijn wordt belast, hoe groter de kans dat latente problemen - zoals dyslexie of ADHD – de kop opsteken.” - Dr. André Rietman
Lees het interview met Dr. André Rietman waar hij ingaat op het belang van het in kaart brengen van emotioneel welzijn op school, hoe omgevingsstimuli het gedrag van leerlingen in de klas kunnen beïnvloeden en hoe onderwijsprofessionals kinderen en jongeren kunnen ondersteunen bij emotionele problemen op school.
Onze aanbevolen producten:
Kom meer te weten over onze innovatieve, wetenschappelijk onderbouwde screeners en tests voor emotioneel welzijn. Deze zijn zorgvuldig geselecteerd om te voldoen aan je behoeften voor het in kaart brengen van het emotionele welzijn van jouw leerlingen en hen te helpen hun volledige potentieel te bereiken.
De Sensory Profile 2 NL (SP-2-NL) meet via vragenlijsten hoe kinderen sensorische informatie verwerken in alledaagse situaties
SP-2-NL Trainingen:
Volg de bijbehorende Sensory Profile 2 NL Basistraining om de vragenlijsten correct te gebruiken en toe te passen. Je krijgt uitleg over de afname, scoring, interpretatie en rapportage en invalshoeken voor de behandeling.
Volg hierna de Sensory Profile 2 NL Verdiepingstraining en ga dieper in op verkregen informatie uit de vragenlijsten van de Sensory profile 2 NL. Je brengt je eigen casus in en leert van de vele andere praktijkvoorbeelden van de SP-2-NL expert en de overige deelnemers.
De Competentie-Belevingsschaal voor Kinderen (CBSK) geeft een indruk van de wijze waarop een kind zichzelf ervaart en hoe hij/zij zijn eigen vaardigheden en/of adequaatheid op een aantal relevante levensgebieden inschat.
De Vineland Adaptive Behavior Scales, Third Edition (Vineland-3-NL) brengt adaptief gedrag in kaart op de kerndomeinen Communicatie, Dagelijkse vaardigheden en Sociale vaardigheden en relaties.
De Prestatie Motivatie Test voor Kinderen(PMT-K-2) meet prestatiemotivatie, negatieve faalangst, positieve faalangst en sociale wenselijkheid.
Beck Youth Inventories 2nd Edition – Nederlandstalige bewerking(BYI-2-NL) bestaat uit vijf zelfrapportagevragenlijsten die afzonderlijk van elkaar of gecombineerd kunnen worden ingezet om de beleving van een kind of adolescent op de gebieden depressie, angst, boosheid, verstorend gedrag en zelfbeeld in kaart te brengen.
Andere hulpmiddelen
Angst, depressie en ADHD komen vaker dan ooit voor bij kinderen en jongeren (Sacco, Camilleri, Eberhardt et al., 2022). Ontdek op deze speciale pagina's whitepapers, video's, trainingen en tools gericht op het in kaart brengen van het emotionele welzijn van je leerlingen.
Depressie
Angst
ADHD
Sensorische informatieverwerking
Vragen?
Neem rechtstreeks contact op met ons team als je vragen hebt.