Maak kennis met de nieuwe Bayley-4-NL
De Bayley-4-NL staat bekend als het beoordelingsinstrument bij uitstek als het gaat om het identificeren en monitoren van ontwikkelingsachterstanden bij baby's en peuters in de leeftijd van 16 dagen tot en met 42 maanden. De test heeft verschillende updates ondergaan om je nog beter te ondersteunen tijdens jouw werk! Enkele van deze verbeteringen zijn een grotere betrokkenheid van de ouder of verzorger, gestroomlijnde en flexibele afname, het gemak van digitale scoring via Q-global, herziene normen en de update naar polytome scoring (2,1,0).
De Bayley-4-NL is officieel gelanceerd! Registreer je interesse vandaag nog.
Profiteer als eerste van het nieuwe scoresysteem, herziene normen, digitale afname- en scoringsmogelijkheden en de andere verbeteringen in deze vierde versie van de bekende Bayley ontwikkelingsschalen.
Aanvullende informatie over de nieuwe Bayley-4-NL
De Bayley-4-NL is het meest uitgebreide beoordelingsinstrument voor het vaststellen van ontwikkelingsachterstanden bij baby's en jonge kinderen in de leeftijd van 16 dagen tot en met 42 maanden.
De Bayley-4-NL bevat drie schalen:
Cognitie
Er wordt gekeken naar hoe het kind denkt over, reageert op en leert van de wereld om zich heen.
De Cognitieschaal bevat items die de sensomotorische ontwikkeling, exploratie en manipulatie, objectrelaties, conceptvorming, geheugen, voorlopers van executief functioneren en andere cognitieve verwerkingsaspecten meten.
De taken voor baby's meten hun interesse in nieuwe dingen, hun aandacht voor bekende en onbekende voorwerpen en de manier waarop ze spelen met verschillende soorten speelgoed.
De items voor peuters onderzoeken hoe het kind nieuw speelgoed onderzoekt en nieuwe ervaringen opdoet, hoe het problemen oplost en hoe het puzzels kan oplossen.
De items voor oudere peuters omvatten fantasiespel en activiteiten zoals bouwen met blokken, kleuren koppelen, tellen en complexere puzzels oplossen.
Taal
De Taalschaal bestaat uit de subtests Taalbegrip en Taalproductie.
De subtest Taalbegrip bestaat uit items die gedragingen meten die duiden op begrip van non-verbale communicatie; woordenschatontwikkeling, zoals het kunnen identificeren van voorwerpen en plaatjes; woordenschat met betrekking tot morfologische ontwikkeling, zoals voornaamwoorden en voorzetsels; en begrip van morfologische kenmerken, waaronder tijdsuitgangen en aanduidingen van bezit. Er zijn ook items die verwijzingen in sociaal verkeer en het verbale begrip van kinderen meten.
De subtest Taalproductie bestaat uit items die de preverbale communicatie meten, zoals brabbelen, gebaren maken, gedeelde aandacht en iets om de beurt doen; woordenschatontwikkeling, bijvoorbeeld het benoemen van voorwerpen, plaatjes en eigenschappen (bv. kleur en gewicht); en morfo-syntactische ontwikkeling, zoals het gebruik van tweewoordzinnen en tijdsvervoegingen.
Motoriek
De Motoriekschaal bevat zowel Fijne Motoriek als Grove Motoriek.
Vaardigheden die te maken hebben met perceptueel-motorische integratie, motorische planning en motorische snelheid worden beoordeeld in de subtest Fijne Motoriek. De items in deze subtest meten vaardigheden met betrekking tot visueel volgen, reiken, objectmanipulatie en grijpen. De functionele handvaardigheden van kinderen en de reactie op tactiele informatie worden ook gemeten.
De subtest Grove Motoriek meet voornamelijk de proximale stabiliteit en de beweging van de ledematen en romp. De items in deze subtest meten statische positionering (bijvoorbeeld zitten, staan) en dynamisch beweging, waaronder voortbewegen en coördinatie, evenwicht en motorische planning.
Koop hier de Bayley-4-NL Motoriekschaal
De Bayley-4-NL behoudt de kernkwaliteiten van Bayley-III-NL, maar introduceert tal van verbeteringen om jou en je jonge cliënten beter te ondersteunen.
Enkele van de nieuwe updates zijn:
Polytome scoring (d.w.z. 0, 1, 2)
Stel je voor dat je twee peuters observeert die een eenvoudige puzzel proberen te maken. Het ene kind past de stukken snel in elkaar en laat daarmee zien dat hij of zij het puzzelen goed beheerst, terwijl het andere kind elk stuk zorgvuldig bekijkt en er langzaam in slaagt de stukken binnen de gegeven tijd op de juiste manier in elkaar te zetten. Bij een traditionele dichotome scoring zouden deze twee kinderen dezelfde score krijgen, zelfs als ze de taak met een verschillende mate van vloeiendheid uitvoeren. De Bayley-4-NL erkent deze beperking en introduceert een polytome scoring. Nu worden de vaardigheden van kinderen vastgelegd op een spectrum: '2' voor beheersing, '1' voor ontwikkelende vaardigheden en '0' voor vaardigheden die nog niet aanwezig zijn. Deze genuanceerde scoringsmethode zorgt ervoor dat ontwikkelende vaardigheden worden erkend, waardoor een nauwkeuriger beeld wordt verkregen van de ontwikkeling van een kind en je de juiste interventies kunt toepassen.
Grotere betrokkenheid van ouders en verzorgers
Directe observatie tijdens een afname geeft soms niet het volledige beeld van de ontwikkeling van een kind. Stel je voor dat je een kind moet beoordelen dat verlegen of teruggetrokken is, waardoor het moeilijk is om zijn ware vaardigheden en gedrag te observeren. Met de nieuwe Bayley-4-NL kunnen ouders of verzorgers inzichten delen over de interacties van het kind thuis, reacties op verschillende situaties en dagelijkse routines - informatie die cruciaal is voor een uitgebreid beeld van de ontwikkeling van het kind. Door deze waardevolle input te integreren, krijg je toegang tot een schat aan informatie die verder gaat dan de korte tijd die je met het kind doorbrengt.
Digitaal scoren via Q-global
Stel dat je een test uitvoert waarbij je geen scoringshandleidingen hoeft mee te dragen of je zorgen hoeft te maken over mogelijke fouten. Met de digitale scoring van de Bayley-4-NL op Q-global worden scores automatisch berekend op basis van vooraf gedefinieerde regels, waardoor nauwkeurigheid en consistentie gegarandeerd zijn. Dit vermindert de administratieve rompslomp, zodat je je meer kunt richten op de interactie met het kind. Je werkruimte blijft georganiseerd en overzichtelijk, wat een betere omgeving creëert voor het afnemen van de test. Als je de voorkeur geeft aan traditionele afname met pen en papier, kun je Q-global nog steeds gebruiken voor het berekenen van de scores en het genereren van nauwkeurige en uitgebreide rapporten. Q-global vervangt dus de handmatige scoring, waardoor het gehele proces van afname en scoring gestroomlijnd wordt.
Herziene en meer representatieve normen
De Bayley-4-NL heeft herziene en meer representatieve Nederlandse normen die de huidige demografie en kenmerken van de bevolking weerspiegelen. Deze verbetering maakt het mogelijk om nauwkeurigere en betrouwbaardere interpretaties van de scores te verkrijgen, zodat de resultaten relevant en toepasbaar zijn op de huidige gevarieerde populatie van kinderen.
De Bayley-4-NL kan op papier of digitaal via Q-global worden afgenomen.
De Bayley-4-NL biedt een digitale afname-optie via Q-global, het digitale platform van Pearson voor het afnemen, scoren en rapporteren van onze tests.
Deze functie is ontworpen om de testafname te stroomlijnen door testleiders te helpen snel van het ene onderdeel naar het volgende te gaan en om flexibele afnames mogelijk te maken. Een digitale afname elimineert de mogelijkheid van ontbrekende gegevens en zorgt ervoor dat alle scores nauwkeurig worden verkregen.
Voor degenen die de voorkeur geven aan de traditionele afnamewijze met pen en papier, kan Q-global nog steeds worden gebruikt om de verkregen resultaten te scoren. Vervolgens kunnen met een druk op de knop nauwkeurige en uitgebreide rapportages gegenereerd worden. Dit bespaart tijd en minimaliseert het risico op menselijke fouten. Deze digitale afname- en scoremogelijkheden ondersteunen een meer efficiënte werkwijze, zodat je je meer kunt richten op het meest belangrijke: jouw jonge cliënten.
Het digitale scoreformulier vervangt het papieren scoreformulier en de handleiding. Het gebruik van het digitale scoreformulier kan de afname verkorten. Hieronder enkele voordelen van het digitale scoreformulier:
*Het digitale scoreformulier houdt bij wanneer scoringsregels (omkeer- en afbreekregel) van toepassing zijn;
*Alle items uit dezelfde serie kunnen tegelijkertijd worden gescoord op basis van 1 respons;
*Gerelateerde items kunnen direct na elkaar worden afgenomen;
*Het formulier bevat visuele voorbeelden voor de afname en scoring van complexe items;
*Het formulier bevat een ingebouwde stopwatch;
*Een overzicht aan het einde van de afname helpt je te controleren of alle vereiste gegevens zijn verzameld voordat de test wordt afgesloten.
Bayley-III-NL versus Bayley-4-NL: Wat is er veranderd?
Download nu het vergelijkingsoverzicht en ontdek alle verschillen tussen de Bayley-III-NL en de Bayley-4-NL!
Ontdek de trainingsopties van de Bayley-4-NL
In deze tweedaagse, klassikale training geeft trainer Selma Ruiter op interactieve en praktische wijze inzicht in de achtergrond en het gebruik van de nieuwe Bayley-4-NL. Je krijgt antwoord op vragen als: wat zijn de belangrijkste scoringsregels die je moet weten voordat je begint met de test? Welke subtests neem je af? Hoe werken de afnameprocedures en iteminstructies en wat zijn de belangrijkste aandachtspunten bij de interpretatie? In deze training ga je ook zelf aan de slag met het materiaal. Waardoor je na de training de Bayley-4-NL direct in kunt zetten in de praktijk.
Tijdens deze verdiepingstraining draait het vooral om casuïstiek. Je neemt je eigen casuïstiek en vragen mee en leert ook van de praktijkvoorbeelden van anderen en van de expert Selma Ruiter. Daarnaast is er voldoende ruimte om uitdagingen of valkuilen in de testprocedures te bespreken, zoals de bepaling van het startpunt en de afname van het instrument bij een kind met een beperking.
Speciaal voor Bayley-III-NL gebruikers is er een conversietraining. In deze training worden alle verschillen tussen de Bayley-III-NL en de Bayley-4-NL met betrekking tot afname, scoring, interpretatie en integratie besproken. Zo kun je na het volgen van deze training met vertrouwen de overstap maken naar de Bayley-4-NL.
Hebben jij en je team specifieke vragen en behoeften? Dan is het ook mogelijk een training op maat aan te vragen. Hierin worden alleen de onderwerpen behandeld die voor jullie interessant zijn. Vul het contactformulier in en vraag naar de mogelijkheden.
Neem contact op met onze Testconsultants
Wilt je meer weten over de nieuwe Bayley-4-NL? Neem contact op met een van onze testconsultants via e-mail of plan gratis en vrijblijvend een persoonlijke afspraak in!