The store will not work correctly when cookies are disabled.
Let op: bestellingen die tot en met 9 december geplaatst zijn, kunnen dit jaar nog uitgeleverd worden. Bestellingen na 9 december worden volgend jaar uitgeleverd.
Hoewel we het in de volksmond vaak hebben over autisme, is de officiele term een Autismespectrumstoornis (ASS). Binnen de DSM-5 valt ASS onder de neurobiologische ontwikkelingsstoornissen.
Autisme kenmerkt zich door aangeboren gedragskenmerken, problemen met informatie- en prikkelverwerking, moeite met veranderingen, repetitief gedrag en moeite met de sociale interactie.
Het vaststellen van ASS gebeurt met interviews, observaties en vragenlijsten. Pearson biedt professionals verschillende vragenlijsten die ondersteunend zijn bij het diagnosticeren van ASS. Zo is er in de PEDI-CAT een speciale Autismeschaal opgenomen. Dit instrument biedt zicht op het algemeen dagelijks functioneren van een persoon met (een vermoeden op) ASS.
Daarnaast kan er met de Sensory Profile (SP-NL) de prikkelverwerking worden geïnventariseerd en is het mogelijk om stoornissen op dit vlak vast te stellen bij kinderen met ASS. Om goed te leren werken met dit instrument, kunt u de training ‘Werken met de Sensory Profile-NL’ volgen. Als u meer informatie wilt over het sensorische informatieverwerkingsproces, bekijk dan onze gratis webinar over dit onderwerp.
De AVZ-R is een test voor de screening van autisme- en verwante contactstoornissen en is bedoeld voor verstandelijk gehandicapten van 2 tot en met 70 jaar.Dit testmateriaal bevat elementen die niet meer actueel of niet volledig representatief zijn, zoals ouderwetse afbeeldingen, uitdrukkingen of taalgebruik. Wij vragen u als testgebruiker om hiermee rekening te houden bij de afname en inteprretatie van de test, afhankelijk van de doelgroep waarbij de test wordt ingezet.
Non verbale Wechsler IQ test voor kinderen en adolescenten van 4 tot en met 21 jaar, speciaal ontwikkeld voor kinderen met communicatieve beperkingen en kinderen met een migratieachtergrond.
Vineland-3-NL brengt adaptief gedrag in kaart op de kerndomeinen Communicatie, Dagelijkse vaardigheden en Sociale vaardigheden en relaties. Naast de drie kerndomeinen, zijn er nog twee optionele domeinen die afgenomen kunnen worden; Motoriek en Probleemgedrag.
De Sensory Profile 2 NL (SP-2-NL) meet via vragenlijsten hoe goed kinderen sensorische informatie kunnen verwerken in alledaagse situaties. De referentiekaders van de vragenlijst zijn theorieën rond sensorische informatieverwerking en de neurowetenschappen. Nieuw toegevoegd in de SP-2-NL is de vragenlijst in te vullen door leerkrachten, om een beeld te krijgen van sensorische infomatieverwerking in een klassensituatie.
De CCC-2-NL is een vragenlijst voor het verzamelen van informatie over de communicatieve vaardigheden van kinderen. Met deze test kunnen pragmatische stoornissen bij kinderen met communicatieproblemen geïdentificeerd worden en kan de test assisteren bij het identificeren van kinderen die voor een autisme spectrum stoornis (ASS) onderzocht moeten worden.
PEDI-CAT is een computergestuurde vragenlijst voor het in kaart brengen van het algemeen dagelijks functioneren van kinderen en jongeren (0-21 jaar) met een beperking. De vaardigheden worden in kaart gebracht binnen de volgende domeinen: Dagelijkse activiteiten, Mobiliteit, Sociaal/cognitief en Verantwoordelijkheid.
Het beoordelen van het cognitief functioneren bij kinderen is een complex proces voor clinici . Verschillende stoornissen hebben dezelfde symptomen, omgevingsfactoren kunnen de interpretatie van testresultaten bemoeilijken of in sommige gevallen is er een gebrek aan geschikte tests. In dit artikel vind je informatie over veelvoorkomende uitdagingen waar psychologen mee te maken krijgen bij het meten van cognitieve vaardigheden en suggesties voor recente publicaties die ondersteuning kunnen bieden bij het diagnostisch onderzoek.
Er zijn reeds meerdere neurologische en psychiatrische complicaties als gevolg van COVID-19 gerapporteerd. Een overzicht van de klinische en epidemiologische literatuur toont de hoge frequentie (15 tot 80% van de gevallen, afhankelijk van het onderzoek), de grote variabiliteit van deze complicaties en het feit dat ze soms ruim zes maanden na herstel van de ziekte nog aanhouden. Deze complicaties kunnen invloed hebben op het geheugen, taal, executieve functies en aandacht. Een overzicht van de literatuur en aanbevelingen voor klinisch onderzoek.
De Vineland-3-NL is een vragenlijst waarmee adaptief gedrag in kaart wordt gebracht op de kerndomeinen Communicatie, Dagelijkse vaardigheden en Sociale vaardigheden en relaties. In deze webinar wordt de Vineland-3-NL aan u geintroduceerd. Onder andere worden de veranderingen ten opzichte van de Vineland-2 nagelopen, wordt de meetpretentie besproken en wordt ingegaan op de structuur van de vragenlijst.
Sensorische informatieverwerking (SI) wordt steeds meer serieus genomen als aanleiding van probleemgedrag bij kinderen en volwassenen. Recent onderzoek geeft aanwijzingen in de richting van onderliggende processen in het brein, maar ook over de effecten van deze problemen op het dagelijkse leven thuis en op school. De Sensory Profiles zijn geschikte instrumenten om een start te maken met de diagnostiek van deze problemen. In deze presentatie, opgenomen tijdens de WISC-dag in 2017, komt de relatie tussen prikkelverwerking en intelligentie aan bod en worden recente ontwikkelingen op SI-gebied besproken.
Faire diagnostiek (FD) neemt al jarenlang een belangrijke plaats in in de centra voor leerlingenbegeleiding (CLB). De vooropgestelde, op ervaring gebaseerde adviezen binnen de FD reiken handvatten aan in het handelingsgericht diagnostisch traject van kansarme leerlingen en leerlingen met een migratieachtergrond. Ook voor het bredere werkveld reikt faire diagnostiek een bruikbaar kader aan. In workshop vertrekken we vanuit dit theoretische kader, schetsen wij de toetsstenen en wij geven de principes een plaats in onze hedendaagse praktijk aan de hand van enkele casussen.
De Wechsler Non-Verbal (WNV-NL) is een IQ-test voor kinderen en adolescenten van 4 tot en met 21 jaar. Het instrument is speciaal ontwikkeld voor kinderen met communicatieve beperkingen en kinderen met een migratieachtergrond die de Nederlandse taal (nog) niet voldoende machtig zijn voor de afname van een reguliere IQ-test. Naast een uitgebreide uitleg over de WNV-NL wordt er tijdens deze webinar ingegaan op de scoringsmogelijkheden en de psychometrische eigenschappen.
In deze webinar geeft André Rietman, kinder- en jeugdneuropsycholoog, GZ-psycholoog en ergotherapeut, u een inleiding in Sensorische Informatieverwerking. Hij heeft veel ervaring op dit vlak, doet aan diagnostiek en behandeling en werkt aan diverse wetenschappelijke onderzoeken. André is de bewerker van de handleidingen voor de Sensory Profiles (SP, Infant Toddler SP en Adolescent Adult SP) en van het boek ‘Leven met sensaties’.
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe whitepapers, webinars, tests, trainingen en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.