CELF-5-NL
Over de CELF-5-NL
De CELF-5-NL is een instrument voor de identificatie, diagnostiek en follow-up van taal- en communicatiestoornissen bij kinderen en adolescenten tussen de leeftijden 5 en 18 jaar.
Tests
CELF-5-NL | Test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen
De CELF-5-NL is de test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen bij kinderen van 5 - 18 jaar.
CELF Preschool-2-NL
De CELF Preschool-2-NL is een individueel af te nemen test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen.
FAT-R (Fonemische Analyse Test) - Herziene editie
De FAT-R meet de vaardigheid van kinderen om gesproken woorden in fonemen te kunnen analyseren. Dit zogeheten fonemisch bewustzijn wordt gezien als een van de voorwaarden om te kunnen leren lezen en spellen.
LinC Therapieprogramma Auditieve Verwerkingsproblemen
Stap-voor-stap aanpak voor het aanleren van aanleren van strategieën die auditieve verwerkingsproblemen compenseren
PPVT-III-NL | Peabody Picture Vocabulary Test-III-NL
De PPVT-III-NL is een wereldwijd bekend instrument om de receptieve kennis van de woordenschat te testen, door het meten van het begrip van gesproken woorden. De PPVT-III-NL is door zijn grote leeftijdsbereik en door het feit dat de proefpersoon niet zelf hoeft te spreken, geschikt voor een grote diversiteit aan groepen.
METAPHONBOX
Met behulp van de Metaphonbox kunnen fonologische stoornissen bij kinderen worden geanalyseerd en behandeld. Het programma bevat een screening, een verdiepend onderzoek, therapiemateriaal en een evaluatietoets. De Metaphonbox is een bewerking en uitbreiding van de Engelse Metaphon Resource Pack.
Klepel-R | Revised
Meet de technische leesvaardigheid bij kinderen in de leeftijd van 7 t/m 14 jaar (groep 3 tot en met 8 in het primair onderwijs, en de leerjaren 1 en 2 van het vervolgonderwijs). De Klepel-R beschikt over recente normen (2019). De normen (2019) van de EMT zijn verwerkt in de handleiding van de Klepel-R.
EMT | Een-Minuut-Test Complete Set
Meet de technische leesvaardigheid bij kinderen uit groep 4-8, de brugklas en de tweede klas. De nieuwe normen van de EMT zijn verwerkt in de handleiding van de Klepel-R. De scores op de EMT kunnen worden ingevuld op het scoreformulier van de Klepel-R.
CCC-2-NL | The Children’s Communication Checklist
De CCC-2-NL is een vragenlijst voor het verzamelen van informatie over de communicatieve vaardigheden van kinderen. Met deze test kunnen pragmatische stoornissen bij kinderen met communicatieproblemen geïdentificeerd worden en kan de test assisteren bij het identificeren van kinderen die voor een autisme spectrum stoornis (ASS) onderzocht moeten worden.
Trainingen
PPVT-5-NL / EVT-3-NL Basistraining: Afname, scoring & interpretatie (online zelfstudie)
Vanaf € 135,00
Online zelfstudie
Whitepapers
CELF-5-NL de achtergronden van de subtests
In deze whitepaper wordt meer verteld over de achtergronden van de verschillende subtests van de CELF-5-NL.
Interpretatie van klinische resultaten
Voor elk psychologisch meetinstrument rijst de vraag in hoeverre het instrument bruikbaar is bij klinische doelgroepen. Voor welke doelgroep is het instrument geschikt en welke problemen komt men tegen bij het afnemen van het instrument bij een persoon met een stoornis of beperking. Kan het instrument bij hen op gestandaardiseerde wijze afgenomen worden en wat zeggen de resultaten over een individu met een specifieke problematiek?
Testontwikkeling van A tot Z
Na lang wachten is het bijna zover: de WPPSI-IV-NL staat op het punt om uitgegeven te worden. In de VS, waar de voor ons zo nieuwe test al een tijd wordt gebruikt, zijn ze echter al gevorderd met de ontwikkeling van de vijfde versie van de WPPSI. De conclusie dat Nederland achterloopt op het gebied van testontwikkeling in vergelijking met de VS is dan snel getrokken. Maar is dit ook echt zo? En hoe komt het dat het zo lang duurt voordat een nieuwe test in het Nederlands beschikbaar is? In dit artikel nemen we je mee in de wereld van testontwikkeling, en leggen we van begin tot eind uit hoe onze tests tot stand komen in samenwerking met experts uit het veld. Om het geheel concreet te maken gebruiken we de WPPSI-IV-NL als voorbeeld.
Webinars
CELF-5-NL Q-interactive webinar
De CELF-5-NL is de test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen bij kinderen van 5 - 18 jaar. De CELF-5-NL is in 2019 verschenen en is zowel digitaal als op papier af te nemen. Bekijk deze uitgebreide webinar over de digitale CELF-5-NL afname, kom erachter hoe deze in zijn werk gaat en ontdek de voordelen!Let op: de getoonde prijzen in deze webinar zijn niet meer actueel. Ook wordt er nog gesproken over staffelkortingen voor licenties en prepaid credits. Deze staffelkortingen bieden we niet meer aan. Kijk voor de meest actuele prijzen op https://www.pearsonclinical.nl/q-interactive.
70 minuten
CELF-5-NL: Het kind observeren tijdens de testafname
Het observeren van een kind tijdens een CELF-5-NL afname is minstens zo belangrijk als de afname zelf. Logopediste en spraak-taalpathologe Liesbeth Lempens legt uit welke voordelen de digitale CELF-5-NL heeft wanneer het gaat om het doen van observaties tijdens een testafname.
2 minuten
CELF-5-NL: De 3 momenten voor tijdwinst bij een digitale afname
De CELF-5-NL kan geheel digitaal worden afgenomen met behulp van twee iPads. Maar waar zitten nu de voordelen in? En op welke momenten levert een digitale afname tijdswinst op? Deze video geeft uitleg hierover.
4 minuten
CELF-5-NL: Alles over de opnamefunctie in Q-interactive
De CELF-5-NL kan geheel digitaal worden afgenomen met behulp van twee iPads. Een van de grote voordelen is de opnamefunctie, waarbij alle verbale responsen van het kind in afzonderlijke geluidsbestanden worden opgenomen. Bekijk deze video om er meer over te weten te komen!
2 minuten
CELF-5-NL: Een volledig rapport genereren
In deze korte instructievideo wordt stap-voor-stap uitgelegd hoe u met Q-global een CELF-5-NL rapport kunt genereren.
7 minuten
CELF-5-NL introductie webinar
De CELF-5-NL is de test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen bij kinderen van 5 - 18 jaar. In deze webinar vertellen we u alles over de CELF-5-NL, de verschillen ten opzichte van de CELF-4-NL en de diverse afnamemogelijkheden.
37 minuten
Instructievideo digitaal scoren van de CELF-5-NL
In deze korte instructievideo wordt stap-voor-stap uitgelegd hoe u met Q-global de CELF-5-NL kunt scoren.
8 minuten
Webinar digitale afname CELF-5-NL
Bent u geinteresseerd in het digitaal afnemen van de CELF-5-NL met behulp van Q-interactive? Of heeft u Q-interactive aangeschaft, maar weet u nog niet precies hoe dit in te zetten? In deze webinar wordt uitgelegd wat Q-interactive is, wat u nodig heeft voor een digitale afname en wordt er een live-demonstratie gegeven.
55 minuten
Hoe test je actieve woordenschat met de CELF-5-NL?
De CELF-5-NL is de test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen bij kinderen van 5 - 18 jaar. Een belangrijk verschil met de CELF-4-NL is dat er geen aparte subtest Actieve Woordenschat is opgenomen in de CELF-5-NL. In deze video vertelt consultant, logopediste en spraak-taalpathologe Liesbeth Lempens hoe u toch de actieve woordenschat kunt meten met de CELF-5-NL en bespreekt zij alternatieven.
5 minuten
Inhoudelijke presentatie door Liesbeth Lempens over de CELF-5-NL
Met de CELF-5-NL kunnen taal- en communicatiestoornisse bij kinderen in kaart worden gebracht. Bent u bekend met de CELF-4-NL, maar wilt u meer informatie over de CELF-5-NL? Bent u benieuwd naar de overeenkomsten en de verschillen? Of zou u juist wat meer achtergrondinformatie over de revisiedoelen willen hebben? Deze webinar behandeld al deze onderwerpen en nog meer.
56 minuten
De analyse en scoring van problematische uitingen (CELF-5-NL, 22 april 2021)
De subtest Zinnen Formuleren van de CELF-5-NL kan een lastige subtest zijn om te scoren. Tijdens deze webinar worden verschillende problematische uitingen geanalyseerd en de overwegingen met betrekking tot de scoring uitgebreid besproken. De webinar is zeer interessant voor logopedisten die de CELF-5-NL afnemen en scoren.
63 minuten
De analyse en scoring van problematische uitingen (CELF-5-NL, 16 maart 2021)
De subtest Zinnen Formuleren van de CELF-5-NL kan een lastige subtest zijn om te scoren. Tijdens deze webinar worden verschillende problematische uitingen geanalyseerd en de overwegingen met betrekking tot de scoring uitgebreid besproken. De webinar is zeer interessant voor logopedisten die de CELF-5-NL afnemen en scoren.
68 minuten
De groeiscore-equivalent: Wat is het en wat kun je er mee? (CELF-5-NL)
De CELF-5-NL is een instrument om taal- en communicatiestoornissen bij kinderen in kaart te brengen. De CELF-5-NL bevat verschillende analysemogelijkheden voor de logopedist, waaronder Groeiscore-equivalenten. In deze video wordt kort uitgelegd wat een Groeiscore-equivalent is en hoe u het kunt gebruiken in de praktijk.
5 minuten
LinC, Luisteren in nieuwe Context
LinC staat voor Luisteren in Nieuwe Context: een compenserend therapieprogramma voor kinderen dat kan worden ingzet bij auditieve-, taal- of aandachtsproblemen. Het programma is gebruiksklaar, volledig uitgeschreven met werkbladen, opdrachten voor thuis etc. Hierdoor is het makkelijk in te zetten in de logopedische praktijk of op school. Tijdens deze webinar zal mede aan de hand van praktijkvoorbeelden worden ingegaan op de opzet van het programma en de toepassingsmogelijkheden.
TOS: Empathisch Be/Grip voor Elkaar
Antje reflecteert in haar lezing over de rol van logopedist in de taalgedrags-diagnostiek bij het neurodiverse kind met TOS: hoe zouden we een diagnostiektraject (nog) cultuur sensitiever vorm kunnen geven zodat de kwetsbaarheid goed wordt geconstateerd zonder het perspectief van kind en naasten uit het oog te verliezen? Antje neemt ons mee in de bespreking van randvoorwaarden, nodigt uit voor reflectie op het eigen taalgedrag en ‘veilige huisjes’ en wat dat kan betekenen voor wederzijds begrip en een faire diagnostiek.
47 minuten
Hoe onderscheid je jezelf als logopedist? Janneke de Waal
Logopediste Janneke de Waal deed onderzoek naar de commercialiteit van de logopedist. In deze video geeft zij logopedisten een tip. Hoe kun jij, als logopedist, jezelf onderscheiden?
2 minuten
TOS-diagnostiek symposium 14 oktober 2021
Bekijk het volledige symposium - Ongeveer 1 op de 20 kinderen in Nederland heeft een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Bij kinderen met TOS is er sprake van een ernstig vertraagde en afwijkende taalontwikkeling. Ze hebben moeite met praten en het begrijpen van wat iemand zegt. Kinderen met TOS hebben een verhoogd risico op sociale, emotionele en gedragsproblemen. Ook hebben kinderen met TOS een verhoogd risico op lees- en leerproblemen en zijn ze vaker het slachtoffer van pesten.
229 minuten
TOS: van diagnostiek naar participatie
Isolde slaat in haar sessie een brug tussen de logopedische testresultaten en het functioneren van kinderen met TOS thuis en op school. Welke gevolgen heeft TOS voor het dagelijks leven? Besproken wordt hoe de communicatieve redzaamheid (CR) in kaart kan worden gebracht. Daarnaast zal Isolde bespreken op welke manier de CR verwerkt kan worden in behandeldoelen en waarom dit belangrijk is.
38 minuten
De essentiële voorwaarden voor een fair diagnostisch traject bij kinderen en jongeren met TOS
Marleen gaat in haar sessie in op een aantal essentiële voorwaarden voor een fair diagnostisch traject bij kinderen en jongeren met TOS. De stap zetten naar een logopedist is voor gezinnen met een lage SES (Socio-economische status) niet vanzelfsprekend. Welke drempels belemmeren hen en waar kan je bijzonder aandacht aan besteden om te komen tot een positief traject?
40 minuten
Diagnostiek TOS bij meertalige kinderen
Manuela Julien gaat in op het diagnosticeren van een TOS bij meertalige kinderen. Ze focust hierbij op praktische handelingen tijdens het diagnostische proces waaraan de logopedist speciale aandacht moet geven. Zij zal spreken over aspecten en kenmerken van de taalontwikkeling van meertalige kinderen die moeilijk te interpreteren zijn en mogelijk leiden tot een verkeerde diagnose. Het adviseren aan school en ouders zal kort de revue passeren.
45 minuten
Boeken
Fonologische Stoornissen
€ 51,50
Behandeling van kinderen volgens de Metaphon-therapie. Auteur J. Howell E. Dean Co-auteur E. Dean Taal Nederlands Vertaald door W. Leijdekker-Brinkman
Beginnende communicatie
€ 60,95
Therapieprogramma voor communicatieve functies in de preverbale en vroegverbale fase Auteurs: L. van den Dungen & N. den Boon
Gerelateerde onderwerpen CELF-5-NL
CELF-preschool-2-NL EMT-Klepel-R FAT-R ontwikkeling van kinderen Schoolvaardigheden taal en taalontwikkeling
Altijd als eerste op de hoogte?
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe whitepapers, webinars, tests, trainingen en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.