EMT-Klepel-R
Over de EMT en Klepel-R
De Eén-Minuut-Test (EMT) en de Klepel-R zijn tests voor het meten van de technische woordleesvaardigheid bij kinderen van 7 t/m 14 jaar. De EMT bestaat uit echte woorden, en is een woord-herkenningstest. De Klepel-R bestaat uit pseudowoorden, en is een decodeertest. Wanneer de EMT en de Klepel-R gezamenlijk worden ingezet, geven de resultaten aanwijzingen voor de classificatie en behandeling van leesproblemen.
Tests
FAT-R (Fonemische Analyse Test) - Herziene editie
De FAT-R meet de vaardigheid van kinderen om gesproken woorden in fonemen te kunnen analyseren. Dit zogeheten fonemisch bewustzijn wordt gezien als een van de voorwaarden om te kunnen leren lezen en spellen.
DST-NL | Dyslexie Screening Test
De DST-NL is een screeningsinstrument dat aangeeft hoe groot het risico op dyslexie bij een leerling is.De DST-NL wordt vanaf nu uitgegeven door de Engelse auteurs. DST-NL Kits, handleidingen, scoreformulieren en andere materialen kunnen worden besteld via de auteurs. Neem contact op met de Engelse auteurs .mgz-element.qpptqyn .mgz-link{color:#ffffff;background-color:#003057;}.mgz-element.qpptqyn .mgz-link{color:#ffffff;background-color:#003057;}
CELF-5-NL | Test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen
De CELF-5-NL is de test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen bij kinderen van 5 - 18 jaar.
PPVT-III-NL | Peabody Picture Vocabulary Test-III-NL
De PPVT-III-NL is een wereldwijd bekend instrument om de receptieve kennis van de woordenschat te testen, door het meten van het begrip van gesproken woorden. De PPVT-III-NL is door zijn grote leeftijdsbereik en door het feit dat de proefpersoon niet zelf hoeft te spreken, geschikt voor een grote diversiteit aan groepen.
CELF Preschool-2-NL
De CELF Preschool-2-NL is een individueel af te nemen test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen.
Klepel-R | Revised
Meet de technische leesvaardigheid bij kinderen in de leeftijd van 7 t/m 14 jaar (groep 3 tot en met 8 in het primair onderwijs, en de leerjaren 1 en 2 van het vervolgonderwijs). De Klepel-R beschikt over recente normen (2019). De normen (2019) van de EMT zijn verwerkt in de handleiding van de Klepel-R.
EMT | Een-Minuut-Test Complete Set
Meet de technische leesvaardigheid bij kinderen uit groep 4-8, de brugklas en de tweede klas. De nieuwe normen van de EMT zijn verwerkt in de handleiding van de Klepel-R. De scores op de EMT kunnen worden ingevuld op het scoreformulier van de Klepel-R.
Whitepapers
Whitepaper Leesstrategieën
Leren lezen is een van de belangrijkste doelen van het onderwijs. Vanaf jonge leeftijd kunnen echter al grote verschillen ontstaan in de leesontwikkeling van kinderen. Ongeveer 10% van alle leerlingen in het basisonderwijs heeft leesproblemen.
Interpretatie van klinische resultaten
Voor elk psychologisch meetinstrument rijst de vraag in hoeverre het instrument bruikbaar is bij klinische doelgroepen. Voor welke doelgroep is het instrument geschikt en welke problemen komt men tegen bij het afnemen van het instrument bij een persoon met een stoornis of beperking. Kan het instrument bij hen op gestandaardiseerde wijze afgenomen worden en wat zeggen de resultaten over een individu met een specifieke problematiek?
Onderzoek bij vermoeden van Dyslexie
In deze white paper focust Tom Braams op drie groepen die niet voor vergoede dyslexiezorg in aanmerking komen: kinderen met minder ernstige lees- en spellingproblemen, kinderen met meervoudige problemen en kinderen op het voortgezet onderwijs. Daarnaast besteedt hij aandacht aan een groep die sterk ondervertegenwoordigd is in de vergoede dyslexiezorg: kinderen met een migratieachtergrond. Bij deze groepen is de diagnostiek vaak meer maatwerk en moet men rekening houden met andere factoren die de diagnosestelling compliceren.
Testontwikkeling van A tot Z
Na lang wachten is het bijna zover: de WPPSI-IV-NL staat op het punt om uitgegeven te worden. In de VS, waar de voor ons zo nieuwe test al een tijd wordt gebruikt, zijn ze echter al gevorderd met de ontwikkeling van de vijfde versie van de WPPSI. De conclusie dat Nederland achterloopt op het gebied van testontwikkeling in vergelijking met de VS is dan snel getrokken. Maar is dit ook echt zo? En hoe komt het dat het zo lang duurt voordat een nieuwe test in het Nederlands beschikbaar is? In dit artikel nemen we je mee in de wereld van testontwikkeling, en leggen we van begin tot eind uit hoe onze tests tot stand komen in samenwerking met experts uit het veld. Om het geheel concreet te maken gebruiken we de WPPSI-IV-NL als voorbeeld.
Boeken
Gerelateerde onderwerpen EMT-Klepel-R
CELF-5-NL CELF-preschool-2-NL dyslexie FAT-R PPVT-III-NL Schoolvaardigheden taal en taalontwikkeling
Altijd als eerste op de hoogte?
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe whitepapers, webinars, tests, trainingen en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.