The store will not work correctly when cookies are disabled.
Begin november zullen we onze systemen bijwerken. Alle bestellingen die tussen 9 oktober en 4 november geplaatst worden, zullen na 4 november worden uitgeleverd
Onverwerkte ervaringen na (langdurige) blootstelling aan schokkende gebeurtenissen zoals (seksueel) geweld, overlijden, of ernstige verwonding kunnen resulteren in een trauma. Traumatische ervaringen hebben een grote, soms blijvende weerslag op iemands leven. Veelvoorkomende klachten bij trauma- en stressgereateerde stoornissen zijn angst, woede, herbeleving, relatieproblemen, isolement, prikkelbaarheid, concentratieproblemen.
Om PTSS vast te stellen heeft Pearson de Zelfinventarisatielijst Posttraumatische Stressstoornis (ZIL). Dit instrument is bedoeld voor volwassenen (vanaf 18 jaar) en kan zowel individueel als groepsgewijs afgenomen worden. Als u wilt weten hoe hoe mensen in het algemeen met stressvolle situaties omgaan kunt u de Coping Inventory for stressful situations (CISS) of de Utrechtse Copinglijst (UCL) inzetten.
Meer informatie over de behandelmethode Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) vind je in het Nederlandstalige Handboek EMDR.
De UCL-R is de herziene editie en meet copinggedrag, oftewel de manier waarop iemand omgaat met problemen of stressvolle gebeurtenissen. De UCL is in te zetten bij personen van 14 t/m 68 jaar.
De Beck Depression Inventory – Second Edition (BDI-II) is een uit 21 items bestaande zelf-rapportage vragenlijst voor het meten van de ernst van een depressie bij volwassenen en adolescenten van 13 jaar en ouder.
De BAI-NL (Nederlandse vertaling) is een korte zelfrapportage vragenlijst bestaande uit 21 items. Deze kan worden ingezet als screener voor het meten van angst(symptomen). De BAI-NL wordt digitaal afgenomen en gescoord, er wordt op een snelle manier een beeld geschetst van de beleving van angst bij de patiënt.
De BDI-FS-NL is een vertaling en bewerking van de Amerikaanse Beck Depression Inventory FastScreen for Medical Patients (2000), een zelfrapportage vragenlijst die screent op depressie bij adolescenten en volwassenen.
Er zijn reeds meerdere neurologische en psychiatrische complicaties als gevolg van COVID-19 gerapporteerd. Een overzicht van de klinische en epidemiologische literatuur toont de hoge frequentie (15 tot 80% van de gevallen, afhankelijk van het onderzoek), de grote variabiliteit van deze complicaties en het feit dat ze soms ruim zes maanden na herstel van de ziekte nog aanhouden. Deze complicaties kunnen invloed hebben op het geheugen, taal, executieve functies en aandacht. Een overzicht van de literatuur en aanbevelingen voor klinisch onderzoek.
Door de coronacrisis zijn veel behandelingen ‘in de kamer’ omgezet naar beeldbelcontacten. Elke behandelaar heeft daarmee afgelopen jaar gewild of ongewild de stap naar E-health gemaakt. Maar niet iedereen werd daar even blij van. Psychologe Bryony Meijer-Kok verkent de mogelijkheden op het gebied van E-health en bekijkt hoe dit een bijdrage kan leveren aan de GGZ in het algemeen en de jeugdGGZ in het bijzonder.
Het nieuws wordt gedomineerd door het gevaar dat Corona levert of kan opleveren voor het leven van kwetsbare ouderen en mensen met een zwakke gezondheid. De impact van het virus op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen blijft enigszins onderbelicht. Lees in deze white paper over het effect van stress op onze kinderen.
Faire diagnostiek (FD) neemt al jarenlang een belangrijke plaats in in de centra voor leerlingenbegeleiding (CLB). De vooropgestelde, op ervaring gebaseerde adviezen binnen de FD reiken handvatten aan in het handelingsgericht diagnostisch traject van kansarme leerlingen en leerlingen met een migratieachtergrond. Ook voor het bredere werkveld reikt faire diagnostiek een bruikbaar kader aan. In workshop vertrekken we vanuit dit theoretische kader, schetsen wij de toetsstenen en wij geven de principes een plaats in onze hedendaagse praktijk aan de hand van enkele casussen.
Een behandelmethode voor chronisch getraumatiseerde kinderenDerde editieAuteur: Arianne StruikArianne Struik – ontwikkelingspsycholoog/systeemtherapeut – heeft de Slapende Honden-methode ontwikkeld om vroegkinderlijk, chronisch getraumatiseerde kinderen te helpen hun barrières te overwinnen, zodat ze hun traumatische herinneringen kunnen verwerken en integreren.
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe whitepapers, webinars, tests, trainingen en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.