The store will not work correctly when cookies are disabled.
Begin november zullen we onze systemen bijwerken. Alle bestellingen die tussen 9 oktober en 4 november geplaatst worden, zullen na 4 november worden uitgeleverd
‘Waarom zou er iemand door u geleid willen worden?' is de vraag die twee professoren aan de London Business School al jaren stellen aan volle zalen managers en leidinggevenden. Absolute stilte volgt ... Oplossingsgericht leidinggeven wil op deze vraag een antwoord geven. Het oplossingsgerichte model komt uitstekend tegemoet aan de eisen die aan leiderschap in de 21e eeuw worden gesteld. Van een manager of leidinggevende wordt verwacht dat hij zich niet meer gedraagt als een ouderwetse ‘baas', maar als een moderne duizendpoot, die uit de voeten kan met de uitdagingen waarmee de soms paradoxale eisen hem confronteren. Hij moet zowel de ‘leider' zijn die doelen stelt en resultaten meet, als de ‘dienaar' die faciliteert en medewerkers uitnodigt te excelleren. En hij moet alle posities tussen deze twee extremen kunnen innemen.
Dit boek is bedoeld voor iedereen die leidinggeeft: managers en leidinggevenden in dienstverlenende organisaties als de (geestelijke) gezondheidszorg die hun medewerkers aansturen, leraren die hun leerlingen aansturen, leidinggevenden in de horeca, banken, musea en winkels die hun personeel aansturen, opdrachtgevers die hun leveranciers aansturen, en voorzitters en bestuursleden in de politiek, de sport en het verenigingsleven die hun commissies en leden aansturen. De 101 praktische tips in dit boek nodigen u uit om morgen al oplossingsgericht leidinggeven in uw werk in te zetten. Bij oplossingsgericht leidinggeven wordt u gevraagd u wat in te houden en te ‘leiden van een stap achter', waarbij u als het ware uw medewerkers/leerlingen/leden op de schouder tikt door het stellen van oplossingsgerichte vragen. Op die manier maakt u het hen mogelijk hun kennis en kunde bij te dragen aan de ontwikkeling van oplossingen in uw organisatie. In ruil daarvoor zult u merken dat uw medewerkers meer werkplezier ervaren en zich verantwoordelijker voelen voor hun eigen inbreng in de organisatie. Is dat niet precies wat elke leidinggevende wil?
Fredrike Bannink is klinisch psycholoog en kinder- en jeugdpsycholoog specialist NIP. Zij heeft een praktijk voor therapie, training, coaching en mediation.
'Het nieuwste boek van Fredrike Bannink zou ook prima de titel 'Handboek voor succesvol samenwerken' kunnen dragen. Zoals we gewend zijn van Fredrike is dit boek geschreven in een heldere, duidelijke en prettige taal. Het boek is zeer praktijkgericht en is voor iedereen goed leesbaar. De stijl is puur no nonsense. Dit boek is een absolute aanrader voor iedereen die met mensen samenwerkt en vanuit een positieve grondhouding problemen wil oplossen. Joep Annegarn, adjunct-directeur CKC Zoetermeer