The store will not work correctly when cookies are disabled.
Let op: bestellingen die tot en met 9 december geplaatst zijn, kunnen dit jaar nog uitgeleverd worden. Bestellingen na 9 december worden volgend jaar uitgeleverd.
Als kinderen op het gebied van taal achterblijven in hun ontwikkeling kan er sprake zijn van een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Deze stoornis is nog relatief onbekend terwijl uit onderzoek blijkt dat deze stoornis vaker voorkomt dan autisme of ADHD. De impact van een TOS op het leven is groot. Veel jongvolwassenen met een TOS behalen geen diploma, vinden geen (passend) werk, hebben grote problemen met het aangaan en onderhouden van relaties en kampen tijdens hun volwassen leven met faalangst of depressies. Vroegtijdige signalering en passende begeleiding is daarom van groot belang.
Hiernaast is comorbiditeit eerder regel dan uitzondering. Kinderen met TOS hebben regelmatig bijkomende leer- en gedragsproblemen zoals dyslexie en ADHD, of onderliggende problemen zoals zwakke executieve functies of een zwak werkgeheugen. Dit maakt de diagnostiek van deze groep complex. Hoe maakt u bijvoorbeeld onderscheid tussen leesproblemen die veroorzaakt worden door TOS en dyslexie, of tussen een taalachterstand en TOS.
Inhoud Tijdens deze training wordt op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten besproken wat TOS is, welke uitingsvormen TOS kan hebben en welke gevolgen het heeft voor de didactische en sociaal emotionele ontwikkeling van een kind. Ook wordt besproken welke bijkomende problematiek er kan zijn en welke onderliggende problematiek een rol kan spelen, en hoe je hiermee rekening kunt houden tijdens de diagnostiek, behandeling en begeleiding van kinderen met TOS.
Onderwerpen Tijdens deze training komen de volgende onderwerpen aan bod:
Definitie van een taalontwikkelingsstoornis (TOS)
Oorzaken en verklaringen
Comorbiditeit en onderliggende problematiek
Symptomen en prognose
Diagnostiek van specifieke taalontwikkelingsstoornissen
Studiebelasting Online training via ZOOM: 09.30 - 16.30 uur Zelfstudie: 9 uur (literatuur en opdrachten)
Trainer Janneke de Waal
Onze trainingen voldoen altijd aan:
Exclusieve kennis over de meetinstrumenten
De laatste wetenschappelijke ontwikkelingen
Direct toepasbaar in de praktijk
Inspirerende trainers die expert zijn in hun vakgebied
Sprekende praktijkcasussen
Janneke de Waal-Bogers
Janneke de Waal-Bogers MBA is logopedist en remedial teacher. Ze geeft les aan paramedici in opleiding (HBO) en verzorgt trainingen over diagnostiek en behandeling van taalstoornissen en ander leer- en gedragsstoornissen bij kinderen.
Daarnaast is Janneke bestuurslid bij de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF). Zij heeft veel kennis en ervaring in het begeleiden van kinderen met taal-, leer- en gedragsproblemen (bijvoorbeeld autismespectrumstoornissen, dyslexie, meertaligheid) door haar werk als logopedist en ambulant begeleider in het speciaal basisonderwijs.
Janneke was tot 2023 jarenlang hoofdredacteur van het Nederlands tijdschrift voor Logopedie (vakblad voor logopedisten). Ze is auteur en eindredacteur van het boek Taaldiagnostiek bij kinderen (Pearson Benelux, 2020). Dit boek biedt informatie en technieken ter ondersteuning van (het onderwijs is) de complexe diagnostiek van kinderen met taalproblemen.