De plaats van de CAT-NL in de diagnostiek van afasie
Beschrijving
De CAT-NL is bedoeld om uitgebreid de taalvaardigheden te testen, om geassocieerde cognitieve stoornissen te screenen en om een beknopt beeld te geven van de handicap die een afasiepatiënt in het dagelijks leven ondervindt. Tijdens deze webinar ingegaan op de diagnostiek van afasie en dan in het bijzonder gaat het over de rol van de CAT-NL in dergelijke diagnostiek.
Webinars
TOS: van diagnostiek naar participatie
Isolde slaat in haar sessie een brug tussen de logopedische testresultaten en het functioneren van kinderen met TOS thuis en op school. Welke gevolgen heeft TOS voor het dagelijks leven? Besproken wordt hoe de communicatieve redzaamheid (CR) in kaart kan worden gebracht. Daarnaast zal Isolde bespreken op welke manier de CR verwerkt kan worden in behandeldoelen en waarom dit belangrijk is.
38 minuten
Het herkennen en voorkomen van depressie en suïcidaliteit tijdens COVID
De 'stille' pandemie
73 minuten
Het signaleren van mentale problemen in het onderwijs
Het signaleren van mentale problemen in het onderwijs
60 minuten
Webinar digitale afname CELF-5-NL
Bent u geinteresseerd in het digitaal afnemen van de CELF-5-NL met behulp van Q-interactive? Of heeft u Q-interactive aangeschaft, maar weet u nog niet precies hoe dit in te zetten? In deze webinar wordt uitgelegd wat Q-interactive is, wat u nodig heeft voor een digitale afname en wordt er een live-demonstratie gegeven.
55 minuten
CELF-5-NL introductie webinar
De CELF-5-NL is de test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen bij kinderen van 5 - 18 jaar. In deze webinar vertellen we u alles over de CELF-5-NL, de verschillen ten opzichte van de CELF-4-NL en de diverse afnamemogelijkheden.
37 minuten
Hoe test je actieve woordenschat met de CELF-5-NL?
De CELF-5-NL is de test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen bij kinderen van 5 - 18 jaar. Een belangrijk verschil met de CELF-4-NL is dat er geen aparte subtest Actieve Woordenschat is opgenomen in de CELF-5-NL. In deze video vertelt consultant, logopediste en spraak-taalpathologe Liesbeth Lempens hoe u toch de actieve woordenschat kunt meten met de CELF-5-NL en bespreekt zij alternatieven.
5 minuten
WAIS-IV-NL Productpresentatie
In deze webinar krijgt u een introductie op de WAIS-IV-NL. Er wordt uitleg gegeven over de inhoud van deze intelligentietest, de indexen, de subtests, de revisiedoelen en de psychometrische eigenschappen.
Cogmed Werkgeheugen Training - Verbeter Concentratie
Met Cogmed verbetert u het werkgeheugen door middel van allerlei verschillende oefeningen. De training kan er ook voor zorgen dat het concentratievermogen verbeterd. Bekijk in deze video de ervaringen van een Cogmed ervaringsdeskundige en kom erachter wat het haar heeft opgeleverd.
2 minuten
TOS-diagnostiek symposium 14 oktober 2021
Bekijk het volledige symposium - Ongeveer 1 op de 20 kinderen in Nederland heeft een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Bij kinderen met TOS is er sprake van een ernstig vertraagde en afwijkende taalontwikkeling. Ze hebben moeite met praten en het begrijpen van wat iemand zegt. Kinderen met TOS hebben een verhoogd risico op sociale, emotionele en gedragsproblemen. Ook hebben kinderen met TOS een verhoogd risico op lees- en leerproblemen en zijn ze vaker het slachtoffer van pesten.
229 minuten
Cogmed Werkgeheugentraining helpt bij het verbeteren van leerprestaties.
De Cogmed Werkgeheugentraining is een wetenschappelijk bewezen methode die door het trainen van het werkgeheugen het concentratievermogen kan verbeteren. Ook kan Cogmed in een schoolse omgeving worden toegepast. Bekijk deze video om er meer over te weten te komen!
3 minuten
De essentiële voorwaarden voor een fair diagnostisch traject bij kinderen en jongeren met TOS
Marleen gaat in haar sessie in op een aantal essentiële voorwaarden voor een fair diagnostisch traject bij kinderen en jongeren met TOS. De stap zetten naar een logopedist is voor gezinnen met een lage SES (Socio-economische status) niet vanzelfsprekend. Welke drempels belemmeren hen en waar kan je bijzonder aandacht aan besteden om te komen tot een positief traject?
40 minuten
Burnout - Cogmed Werkgeheugentraining
Een burn-out heeft behoorlijk veel impact op iemands leven. Weer opbouwen naar werk is dan ook een echte uitdaging. In deze video vertellen een coach en een burn-out ervaringsdeskundige hoe Cogmed heeft geholpen in het revalidatietraject.
4 minuten
Cogmed ervaringen: moeder en kind
Cogmed is een wetenschappelijk bewezen training waarmee het werkgeheugen kan worden verbeterd. In deze video vertellen een moeder en haar dochter over hun ervaringen met Cogmed.
2 minuten
Diagnostiek TOS bij meertalige kinderen
Manuela Julien gaat in op het diagnosticeren van een TOS bij meertalige kinderen. Ze focust hierbij op praktische handelingen tijdens het diagnostische proces waaraan de logopedist speciale aandacht moet geven. Zij zal spreken over aspecten en kenmerken van de taalontwikkeling van meertalige kinderen die moeilijk te interpreteren zijn en mogelijk leiden tot een verkeerde diagnose. Het adviseren aan school en ouders zal kort de revue passeren.
45 minuten
Webinar Vineland-3-NL
De Vineland-3-NL is een vragenlijst waarmee adaptief gedrag in kaart wordt gebracht op de kerndomeinen Communicatie, Dagelijkse vaardigheden en Sociale vaardigheden en relaties. In deze webinar wordt de Vineland-3-NL aan u geintroduceerd. Onder andere worden de veranderingen ten opzichte van de Vineland-2 nagelopen, wordt de meetpretentie besproken en wordt ingegaan op de structuur van de vragenlijst.
20 minuten
NEPSY-II-NL Productpresentatie
In deze webinar wordt u geintroduceerd aan de NEPSY-II-NL. Er zal worden ingegaan op de inhoud van de test, de verschillende onderdelen, de psychometrische eigenschappen en de scoring en interpretatie van de NEPSY-II-NL.
Sensorische Informatieverwerking (SI) door André Rietman
Sensorische informatieverwerking (SI) wordt steeds meer serieus genomen als aanleiding van probleemgedrag bij kinderen en volwassenen. Recent onderzoek geeft aanwijzingen in de richting van onderliggende processen in het brein, maar ook over de effecten van deze problemen op het dagelijkse leven thuis en op school. De Sensory Profiles zijn geschikte instrumenten om een start te maken met de diagnostiek van deze problemen. In deze presentatie, opgenomen tijdens de WISC-dag in 2017, komt de relatie tussen prikkelverwerking en intelligentie aan bod en worden recente ontwikkelingen op SI-gebied besproken.
26 minuten
Cogmed ervaringen: leerkracht en directrice
Cogmed is een wetenschappelijk bewezen training waarmee het werkgeheugen kan worden verbeterd en kan uitstekend op school worden toegepast. In deze video vertellen een directrice van een basisschool en een leerkracht hoe zij Cogmed hebben toegepast bij hun op school.
2 minuten
Webinar Maak kennis met de nieuwe Bayley-4-NL
Op donderdag 3 oktober aanstaande om 12:00 uur introduceert gedragswetenschapper en Bayley-expert Selma Ruiter de nieuwste Bayley-4-NL tijdens een informatief online webinar! Tijdens het webinar krijg je een uitgebreid overzicht van de wijzigingen en updates in de Bayley-4-NL. Er wordt uitgebreid ingegaan op de structuur van het instrument, op wat de Bayley precies beoordeelt, de scoring en de digitale afname- en scoringsopties van de test. Daarnaast deelt Selma haar klinische praktijkervaringen met de Bayley-4-NL. De sessie sluit af met een vraag-en-antwoordronde, zodat je direct met Selma in gesprek kunt en persoonlijk antwoord krijgt op je eventuele vragen.
61 minuten
Inhoudelijke presentatie door Liesbeth Lempens over de CELF-5-NL
Met de CELF-5-NL kunnen taal- en communicatiestoornisse bij kinderen in kaart worden gebracht. Bent u bekend met de CELF-4-NL, maar wilt u meer informatie over de CELF-5-NL? Bent u benieuwd naar de overeenkomsten en de verschillen? Of zou u juist wat meer achtergrondinformatie over de revisiedoelen willen hebben? Deze webinar behandeld al deze onderwerpen en nog meer.
56 minuten
Tests
Bayley-III-NL | Bayley Scales of Infant and Toddler Development - Third Edition - NL
De Bayley Scales of Infant and Toddler Development-Third Edition-Nederlandstalige bewerking (Bayley-III-NL), opvolger van de BSID-II-NL, is een instrument om het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in kaart te brengen en om kinderen met een ontwikkelingsachterstand te identificeren.De Bayley-4-NL is officieel gelanceerd! Lees Meer .mgz-element.u30pcwf .mgz-link{color:#ffffff;background-color:#003057;}.mgz-element.u30pcwf .mgz-link{color:#ffffff;background-color:#003057;}
PPVT-5-NL EVT-3-NL Combinatieset
Meet receptieve woordenschat en expressieve woordenschat en woordvinding bij kinderen en jongeren van 2;0 - 18;11 jaar. .m2s3aje .mgz-block-heading-line:before{height:1px;background-color:#cecece;}
FAT-R (Fonemische Analyse Test) - Herziene editie
De FAT-R meet de vaardigheid van kinderen om gesproken woorden in fonemen te kunnen analyseren. Dit zogeheten fonemisch bewustzijn wordt gezien als een van de voorwaarden om te kunnen leren lezen en spellen.
CELF-5-NL | Test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen
De CELF-5-NL is de test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen bij kinderen van 5 - 18 jaar.
Lexilijst Nederlands
De Lexilijst Nederlands (2002) is een lijst met woorden en zinnetjes die in de taal van jonge Nederlandse kinderen voorkomen. De lijst is bedoeld om bij kinderen van 15-27 maanden na te gaan of zij zich ontwikkelen overeenkomstig leeftijdgenootjes op het gebied van de taalverwerving.
WPPSI-IV-NL | Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence
De WPPSI-IV-NL is een individueel af te nemen, klinisch instrument, bedoeld voor het in kaart brengen van het intelligentieniveau bij kinderen van 2 jaar en 6 maanden tot en met 6 jaar en 11 maanden (2:6-6:11).
D-KEFS (5 Complete Sets)
De D-KEFS is een neuropsychologische testbatterij om executief functioneren in kaart te brengen. De D-KEFS bestaat uit de volgende tests: Trail Making Test, Tower Test, Design Fluency Test, Color Word Interference Test en de Twenty Questions test.
BADS-C l Behavioural Assessment of the Dysexecutive Syndrome for Children
Ecologisch valide testbatterij voor executief functioneren bij kinderen van 8 tot 16 jaar.
BADS-NL | Behavioural Assessment of the Dysexecutive Syndrome
De BADS-NL meet problemen in het dagelijks functioneren voortkomend uit plannings- en organisatiestoornissen.
NEPSY-II-NL
Test om de neuropsychologische ontwikkeling van kinderen van 5 t/m 12 jaar in kaart te brengen.
WNV-NL | Wechsler Non Verbal
Non verbale Wechsler IQ test voor kinderen en adolescenten van 4 tot en met 21 jaar, speciaal ontwikkeld voor kinderen met communicatieve beperkingen en kinderen met een migratieachtergrond.
WAIS-IV-NL | Wechsler Adult Intelligence Scale IV-NL
De WAIS-IV-NL is een individueel toepasbaar klinisch instrument waarmee het intellectuele vermogen van adolescenten en volwassenen tussen de 16:0 en 84:11 jaar kan worden bepaald.
WISC-V-NL | Wechsler Intelligence Scale for Children-V
Een IQ test voor kinderen van 6-17 jaar met normen voor het hele Nederlandse taalgebied.
Vineland-3-NL | Vineland Adaptive Behaviour Scales Third Edition
Vineland-3-NL brengt adaptief gedrag in kaart op de kerndomeinen Communicatie, Dagelijkse vaardigheden en Sociale vaardigheden en relaties. Naast de drie kerndomeinen, zijn er nog twee optionele domeinen die afgenomen kunnen worden; Motoriek en Probleemgedrag.
PPVT-III-NL | Peabody Picture Vocabulary Test-III-NL
De PPVT-III-NL is een wereldwijd bekend instrument om de receptieve kennis van de woordenschat te testen, door het meten van het begrip van gesproken woorden. De PPVT-III-NL is door zijn grote leeftijdsbereik en door het feit dat de proefpersoon niet zelf hoeft te spreken, geschikt voor een grote diversiteit aan groepen.
Lexilijst Begrip
Meet het taalbegrip van kinderen van 15 -25 maanden en is eenvoudig en snel te scoren. Belangrijke mededeling: deze test en de bijbehorende onderdelen worden alleen nog verkocht aan bestaande afnemers.
CELF Preschool-2-NL
De CELF Preschool-2-NL is een individueel af te nemen test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen.
DVZ | Dementie Vragenlijst voor Verstandelijk Gehandicapten
Vroeg opsporen van dementie bij volwassenen met een verstandelijke beperking. Dementie is moeilijk vast te stellen bij mensen met een verstandelijke beperking. Met de DVZ is het mogelijk om dementie op te sporen in een vroeg stadium.Dit testmateriaal bevat elementen die niet meer actueel of niet volledig representatief zijn, zoals ouderwetse afbeeldingen, uitdrukkingen of taalgebruik. Wij vragen u als testgebruiker om hiermee rekening te houden bij de afname en inteprretatie van de test, afhankelijk van de doelgroep waarbij de test wordt ingezet.
AKTG | Amsterdamse Korte Termijn Geheugen test
Detecteren van onderpresteren op geheugen- en concentratietests bij patiënten die geheugen- of concentratieproblemen zeggen te hebben, maar bij wie dat klinisch niet evident is.
CAT-NL | Comprehensive Aphasia Test
De CAT-NL is bedoeld om uitgebreid taalvaardigheden te testen, om geassocieerde cognitieve stoornissen te screenen en om een beknopt beeld te geven van de handicap die een afasiepatiënt in het dagelijks leven ondervindt.
Beery VMI 6TH Edition
The Beery-Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration, 6th Edition (BEERY™ VMI)
RBMT-3-NL Complete set
De RBMT-3-NL brengt via praktische taken de ernst en het verloop van geheugenproblemen in kaart bij patiënten met ernstige neurologische stoornissen, en vertaalt deze informatie concreet naar wat iemand wel en niet kan in het dagelijksleven.
Klepel-R | Revised
Meet de technische leesvaardigheid bij kinderen in de leeftijd van 7 t/m 14 jaar (groep 3 tot en met 8 in het primair onderwijs, en de leerjaren 1 en 2 van het vervolgonderwijs). De Klepel-R beschikt over recente normen (2019). De normen (2019) van de EMT zijn verwerkt in de handleiding van de Klepel-R.
D-KEFS | Tower Test
Onderdeel van de D-KEFS testbatterij met uitgebreid scorebereik en mogelijkheid tot verschillende procesmetingen.
RAKIT-2 | Revisie Amsterdamse Kinder Intelligentietest 2
Het in kaart brengen van het cognitief functioneren (IQ) van kinderen in de basisschoolleeftijd. Doelgroep Kinderen vanaf 4 tot en met 12,5 jaar. Het instrument kan voor de gehele basisschoolleeftijd ingezet worden en is speciaal geschikt voor kinderen met lagere cognitieve capaciteiten, omdat hij een bereik heeft tot een IQ van 40.
Bourdon Vos Test
Meet aandacht en concentratie van kinderen en jongeren van 6 t/m 17 jaar
STROOP TEST | Stroop Kleur-Woord Test
Klassieke veelgebruikte psychologische testvoor het vastellen interferentie bij kinderen en volwassenen.
ZAREKI-R-NL
Het dyscalculie screenings instrument om handvatten te vinden voor het vervolg traject van het diagnostisch onderzoek en aanpak.
D-KEFS | Design Fluency Test
De Design Fluency Test is onderdeel van de D-KEFS testbatterij voor executief functioneren.
D-KEFS | Color Word Interference test
Voor het vaststellen van executieve functies, in het bijzonder het inhibitievermogen en cognitieve flexibiliteit bij kinderen en volwassenen van 8-89 jaar.
D-KEFS | Trail Making Test
Meten van mentale flexibiliteit, dat een belangrijke executieve functie is.
EMT | Een-Minuut-Test Complete Set
Meet de technische leesvaardigheid bij kinderen uit groep 4-8, de brugklas en de tweede klas. De nieuwe normen van de EMT zijn verwerkt in de handleiding van de Klepel-R. De scores op de EMT kunnen worden ingevuld op het scoreformulier van de Klepel-R.
CCC-2-NL | The Children’s Communication Checklist
De CCC-2-NL is een vragenlijst voor het verzamelen van informatie over de communicatieve vaardigheden van kinderen. Met deze test kunnen pragmatische stoornissen bij kinderen met communicatieproblemen geïdentificeerd worden en kan de test assisteren bij het identificeren van kinderen die voor een autisme spectrum stoornis (ASS) onderzocht moeten worden.
Bayley-III-NL | Special Needs Addition (SNA)
De Bayley Scales of Infant and Toddler Development-Third Edition-Nederlandse versie Special Needs Addition (Bayley-III-NL-SNA) is een instrument om het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in kaart te brengen, specifiek bij kinderen met een communicatieve, fijnmotorische of visuele beperking. De Bayley-III-NL is de opvolger van de BSID-II-NL.
PEDI-CAT
PEDI-CAT is een computergestuurde vragenlijst voor het in kaart brengen van het algemeen dagelijks functioneren van kinderen en jongeren (0-21 jaar) met een beperking. De vaardigheden worden in kaart gebracht binnen de volgende domeinen: Dagelijkse activiteiten, Mobiliteit, Sociaal/cognitief en Verantwoordelijkheid.
Raven's 2 Progressive Matrices | Diagnostische versie
De Raven's is wereldwijd de meest gebruikte non-verbale intelligentietest om snel een beeld van de algemene intelligentie (g) te krijgen. De Raven's 2 is snel af te nemen en is zowel digitaal als op papier beschikbaar. De test heeft een leeftijdsbereik van 4:0 - 69:11 jaar en geeft een Geschaalde Score van 40-160.
D-KEFS | Twenty Questions Test
De Twenty Questions test is onderdeel van de D-KEFS testbatterij voor executief functioneren.
ADS-6 | Amsterdamse Dementie-Screeningstest
Met de ADS-6 kan de kans op dementie vastgesteld of uitgesloten worden bij personen van 65 tot 94 jaar.Dit testmateriaal bevat elementen die niet meer actueel of niet volledig representatief zijn, zoals ouderwetse afbeeldingen, uitdrukkingen of taalgebruik. Wij vragen u als testgebruiker om hiermee rekening te houden bij de afname en interpretatie van de test, afhankelijk van de doelgroep waarbij de test wordt ingezet.
VPOR | Visuele Perceptie van Object en Ruimte
(Neuro)psychologische testbatterij gericht op de rechter hemisfeer voor volwassenen met hersenbeschadiging.
Trainingen
Rekenproblemen en dyscalculie: van screening naar praktische begeleiding met de Zareki-R-NL
Vanaf € 255,00
Op locatie
Online zelfstudie
Online zelfstudie
Altijd als eerste op de hoogte?
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe whitepapers, webinars, tests, trainingen en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.