De WISC-V en het CHC Model door Paul van der Heijden
Paul van der Heijden
15 minuten
Beschrijving
Het CHC model (Cattell, Horn & Carroll) wordt op dit moment gezien als meest actueel om de structuur van intelligentie te beschrijven. Tijdens deze presentatie wordt ingegaan op de theorie van het model en hoe zich dit heeft doorvertaald in de ontwikkeling van de WISC-V (deel 1).
Onderwerpen
Webinars
De WISC-V en leerstoornissen door Tom Braams
Leerstoornissen zijn niet enkelvoudig bepaald maar ontstaan uit de interactie van allerlei cognitieve vaardigheden. Het CHC intelligentiemodel biedt een goed kader om een cognitieve sterkte-zwakteanalyse te maken. De WISC-V gaat een belangrijke rol spelen in de cross-battery assessment voor die analyse. Samen met andere informatie kan men dan een casusbeschrijving maken die richting aan behandeling kan geven. In deze presentatie, opgenomen tijdens de WISC-dag 2017, vertelt expert Tom Braams u er meer over!
18 minuten
De werkgeheugentaken WPPSI-IV-NL
De WPPSI-IV-NL is een intelligentest waarmee de cognitieve capaciteiten van jonge kinderen in kaart kunnen worden gebracht. Deze video gaat specifiek in op de werkgeheugentaken- en index van de WPPSI-IV-NL.
2 minuten
De aanvullende indexen van de WPPSI-IV-NL
De WPPSI-IV-NL is een intelligentest waarmee de cognitieve capaciteiten van jonge kinderen in kaart kunnen worden gebracht. Naast primaire indexen, kunt ook de aanvullende indexen gebruiken om cognitieve capaciteiten van jonge kinderen te beschrijven. Deze video vertelt u er meer over.
4 minuten
Intelligentiemeting met de WISC-V-NL en RAKIT-2-NL
De WISC-V-NL en de RAKIT-2-NL zijn beiden instrumenten om de intelligentie te meten. Hoewel de WISC-V-NL het meest gebruikt wordt in de praktijk, kunnen er ook redenen zijn om de RAKIT-2-NL te prefereren boven een intelligentiemeting met de WISC-V-NL. In deze webinar worden beide instrumenten besproken en met elkaar vergeleken, zodat u in de toekomst betere afwegingen
40 minuten
De afname en scorings-opties van de WPPSI-IV-NL
De WPPSI-IV-NL is een intelligentest waarmee de cognitieve capaciteiten van jonge kinderen in kaart kunnen worden gebracht. De test kan op verschillende manieren worden afgenomen, pen-en-papier of digitaal, en heeft diverse scoringsopties. Bekijk deze video om meer over de verschillende afnameopties te weten te komen.
6 minuten
Deelsessie Pearson Jaarcongres: Een deep-dive in de WPPSI-IV-NL en de WISC-V-NL
In deze sessie worden de meest besproken discussiepunten die naar voren komen in o.a. trainingen belicht. De volgende onderwerpen komen aan bod: de onderliggende structuur (factoranalyse en CHC-model), klinische studies, de validiteit van het totaal IQ (mag het TIQ altijd vermeld worden?), de handelingsgerichtheid (welke concrete handelingsadviezen leveren de assessments op?) en interpretatie bij resultaten aan juist de lage of hoge kant.
61 minuten
Productpresentatie WPPSI-IV-NL - het hele verhaal over digitaal
De WPPSI-IV-NL kan worden afgenomen met behulp van twee iPads en het digitale platform Q-interactive. Bent u benieuwd hoe dit in zijn werk gaat? Welk materiaal u voor een digitale afname nodig heeft? En welke opties er nog meer zijn? Bekijk dan deze webinar! Let op: de getoonde prijzen in deze webinar zijn niet meer actueel. Ook wordt er nog gesproken over staffelkortingen voor licenties en prepaid credits. Deze staffelkortingen bieden we niet meer aan. Kijk voor de meest actuele prijzen op https://www.pearsonclinical.nl/q-interactive.
77 minuten
Hoogbegaafdheid door Lianne Hoogeveen
Hoogbegaafdheid is niet hetzelfde als (een hoge) intelligentie. Wat is het dan wel? Is het zinvol om te weten of een leerling hoogbegaafd is? En als we dat weten, wat dan? Deze thema’s komen, naar aanleiding van de ervaringen van een hoogbegaafde leerling, ooit cliënt van CBO Talent Development, aan bod tijdens deze presentatie.
22 minuten
Intelligentie en LVB door Jeanet Nieuwenhuis
Bij 4 op de 10 volwassenen in de psychiatrie speelt LVB problematiek een rol, maar dit is lang niet altijd bekend. Psychiater Jeanet Nieuwenhuis legt uit hoe belangrijk het is om LVB te herkennen en hierop te acteren. Wat is de rol van LVB bij psychiatrische problematiek? Welke comorbiditeiten spelen er? En met welke uitdagingen krijg je als behandelaar nog meer te maken?
21 minuten
Intelligentiemeting bij jonge kinderen door Petra Hurks
Deze presentatie licht een ‘tipje van de sluier’ op over de aansluiting tussen de WISC-V en de WPPSI-IV. Vervolgens wordt nader ingegaan op welke cognitieve functies gemeten kunnen worden met de Wechsler schalen voor het jonge kind (van 2;06-6;11). Tenslotte wordt gesproken over de zin en onzin van intelligentiemetingen binnnen de diagnostiek van het jonge kind in ontwikkeling.
20 minuten
WPPSI online lanceringsevent 2020
Ter ere van de nieuwe WPPSI-IV-NL organiseerde Pearson Clinical een speciaal lanceringsevenement. Tijdens dit evenement kwamen verschillende sprekers en experts aan bod en behandelden verscheiden aspecten van de nieuwe WPPSI-IV-NL. Denk aan: theoretische achtergronden, psychometrische eigenschappen, de WPPSI-IV-NL in de praktijk en casuistiek. Werkt u met de WPPSI-IV-NL of heeft u interesse? Bekijk dan deze niet te missen opname.
167 minuten
Onderzoek bij vermoeden van een LVB bij volwassenen
Tijdens de webinar zal Femke Jonker vragen beantwoorden naar aanleiding van de whitepaper "Onderzoek bij vermoeden van een LVB bij volwassenen" die hier te vinden is.
60 minuten
WPPSI-IV-NL - orthopedagoog Selma Ruiter aan het woord
In deze korte video introduceert orthopedagoog en onderzoeker Selma Ruiter de WPPSI-IV-NL aan de hand van een aantal vragen. Zij vertelt onder andere over het nut van vernieuwde WPPSI en de meetpretentie van de test.
8 minuten
Klinische en psychometrische eigenschappen WPPSI-IV-NL
De WPPSI-IV-NL is een intelligentest waarmee de cognitieve capaciteiten van jonge kinderen in kaart kunnen worden gebracht. Deze video bespreekt de psychometrische en klinische eigenschappen van het instrument
5 minuten
Introductiewebinar: De nieuwe WPPSI-IV-NL
De WPPSI-IV-NL is een intelligentest waarmee de cognitieve capaciteiten van jonge kinderen in kaart kunnen worden gebracht. In deze webinar krijgt u een introductie in dit nieuwe instrument. Onder andere worden de teststructuur, de afnamemogelijkheden en de psychometrische eigenschappen besproken.
45 minuten
Het CHC model door Paul van der Heijden
Het CHC model (Cattell, Horn & Carroll) wordt op dit moment gezien als meest actueel om de structuur van intelligentie te beschrijven. Tijdens deze presentatie wordt ingegaan op de theorie van het model en hoe zich dit heeft doorvertaald in de ontwikkeling van de WISC-V (deel 2).
17 minuten
Achtergrond WISC-V door Selma Ruiter
Selma Ruiter vertelt in deze presentatie over de achtergronden bij de ontwikkeling van de WISC-V-NL: wat gebeurt er allemaal voorafgaand aan de publicatie? Welke bewerkingen en onderzoeken worden er gedaan? Ook gaat Selma in op het Flynn-effect en haar kijk hierop.
43 minuten
WAIS-IV-NL Productpresentatie
In deze webinar krijgt u een introductie op de WAIS-IV-NL. Er wordt uitleg gegeven over de inhoud van deze intelligentietest, de indexen, de subtests, de revisiedoelen en de psychometrische eigenschappen.
RAVEN'S 2 webinar
Snel een idee krijgen over de non-verbale intelligentie? Dat kan met de Raven's 2! Deze webinar geeft informatie over de Raven's 2, toont de afnamemogelijkheden en bespreekt de klinische- en psychometrische eigenschappen.
42 minuten
Buitengewoon verbeterd! WPPSI-IV-NL
Met de WPPSI-IV-NL is er een nieuwe intelligentietest beschikbaar specifiek voor jonge kinderen. Het instrument is ten opzichte van zijn voorganger buitengewoon verbeterd. Maar wat houdt deze verandering precies in? Bekijk deze video en u komt erachter!
3 minuten
Tests
WPPSI-IV-NL | Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence
De WPPSI-IV-NL is een individueel af te nemen, klinisch instrument, bedoeld voor het in kaart brengen van het intelligentieniveau bij kinderen van 2 jaar en 6 maanden tot en met 6 jaar en 11 maanden (2:6-6:11).
WNV-NL | Wechsler Non Verbal
Non verbale Wechsler IQ test voor kinderen en adolescenten van 4 tot en met 21 jaar, speciaal ontwikkeld voor kinderen met communicatieve beperkingen en kinderen met een migratieachtergrond.
WAIS-IV-NL | Wechsler Adult Intelligence Scale IV-NL
De WAIS-IV-NL is een individueel toepasbaar klinisch instrument waarmee het intellectuele vermogen van adolescenten en volwassenen tussen de 16:0 en 84:11 jaar kan worden bepaald.
WISC-V-NL | Wechsler Intelligence Scale for Children-V
Een IQ test voor kinderen van 6-17 jaar met normen voor het hele Nederlandse taalgebied.
RAKIT-2 | Revisie Amsterdamse Kinder Intelligentietest 2
Het in kaart brengen van het cognitief functioneren (IQ) van kinderen in de basisschoolleeftijd. Doelgroep Kinderen vanaf 4 tot en met 12,5 jaar. Het instrument kan voor de gehele basisschoolleeftijd ingezet worden en is speciaal geschikt voor kinderen met lagere cognitieve capaciteiten, omdat hij een bereik heeft tot een IQ van 40.
Raven's 2 Progressive Matrices | Diagnostische versie
De Raven's is wereldwijd de meest gebruikte non-verbale intelligentietest om snel een beeld van de algemene intelligentie (g) te krijgen. De Raven's 2 is snel af te nemen en is zowel digitaal als op papier beschikbaar. De test heeft een leeftijdsbereik van 4:0 - 69:11 jaar en geeft een Geschaalde Score van 40-160.
Trainingen
Online zelfstudie
Intelligentie Diagnostiek bij Klinische Groepen – Laagbegaafdheid (online zelfstudie)
Vanaf € 162,80
Online zelfstudie
Online zelfstudie
Altijd als eerste op de hoogte?
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe whitepapers, webinars, tests, trainingen en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.