The store will not work correctly when cookies are disabled.
Begin november zullen we onze systemen bijwerken. Alle bestellingen die tussen 9 oktober en 4 november geplaatst worden, zullen na 4 november worden uitgeleverd
TOS: Empathisch Be/Grip voor Elkaar - Antje Orgassa
TOS: Empathisch Be/Grip voor Elkaar
Beschrijving
Antje reflecteert in haar lezing over de rol van logopedist in de taalgedrags-diagnostiek bij het neurodiverse kind met TOS: hoe zouden we een diagnostiektraject (nog) cultuur sensitiever vorm kunnen geven zodat de kwetsbaarheid goed wordt geconstateerd zonder het perspectief van kind en naasten uit het oog te verliezen? Antje neemt ons mee in de bespreking van randvoorwaarden, nodigt uit voor reflectie op het eigen taalgedrag en ‘veilige huisjes’ en wat dat kan betekenen voor wederzijds begrip en een faire diagnostiek.
Biografie: Dr. Antje Orgassa is linguïst, enthousiast onderwijzer en toegepast onderzoeker gespecialiseerd in taalontwikkelingsstoornissen, meertaligheid, adaptieve communicatie en sociale interactie. Ze werkte als hoofddocent bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), opleiding logopedie, en als universitair docent bij o.a. de Radboud Universiteit Nijmegen. Sinds september 2020 is zij als senior onderzoeker aangesloten bij het lectoraat Volwaardig Leven met Autisme (HAN). Ze is binnen haar eigen onderneming 'Diversity Rocks: Cultural and Linguistic Consultancy' trainer en bruggenbouwer met het voornemen samen met professionals uit de sectoren gezondheid en educatie te werken aan een beter grip op inclusieve en betekenisvolle communicatie en handelingswijzen.
Isolde slaat in haar sessie een brug tussen de logopedische testresultaten en het functioneren van kinderen met TOS thuis en op school. Welke gevolgen heeft TOS voor het dagelijks leven? Besproken wordt hoe de communicatieve redzaamheid (CR) in kaart kan worden gebracht. Daarnaast zal Isolde bespreken op welke manier de CR verwerkt kan worden in behandeldoelen en waarom dit belangrijk is.
Bent u geinteresseerd in het digitaal afnemen van de CELF-5-NL met behulp van Q-interactive? Of heeft u Q-interactive aangeschaft, maar weet u nog niet precies hoe dit in te zetten? In deze webinar wordt uitgelegd wat Q-interactive is, wat u nodig heeft voor een digitale afname en wordt er een live-demonstratie gegeven.
De CELF-5-NL is de test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen bij kinderen van 5 - 18 jaar. In deze webinar vertellen we u alles over de CELF-5-NL, de verschillen ten opzichte van de CELF-4-NL en de diverse afnamemogelijkheden.
De CELF-5-NL is de test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen bij kinderen van 5 - 18 jaar. Een belangrijk verschil met de CELF-4-NL is dat er geen aparte subtest Actieve Woordenschat is opgenomen in de CELF-5-NL. In deze video vertelt consultant, logopediste en spraak-taalpathologe Liesbeth Lempens hoe u toch de actieve woordenschat kunt meten met de CELF-5-NL en bespreekt zij alternatieven.
Bekijk het volledige symposium - Ongeveer 1 op de 20 kinderen in Nederland heeft een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Bij kinderen met TOS is er sprake van een ernstig vertraagde en afwijkende taalontwikkeling. Ze hebben moeite met praten en het begrijpen van wat iemand zegt. Kinderen met TOS hebben een verhoogd risico op sociale, emotionele en gedragsproblemen. Ook hebben kinderen met TOS een verhoogd risico op lees- en leerproblemen en zijn ze vaker het slachtoffer van pesten.
Marleen gaat in haar sessie in op een aantal essentiële voorwaarden voor een fair diagnostisch traject bij kinderen en jongeren met TOS. De stap zetten naar een logopedist is voor gezinnen met een lage SES (Socio-economische status) niet vanzelfsprekend. Welke drempels belemmeren hen en waar kan je bijzonder aandacht aan besteden om te komen tot een positief traject?
Manuela Julien gaat in op het diagnosticeren van een TOS bij meertalige kinderen. Ze focust hierbij op praktische handelingen tijdens het diagnostische proces waaraan de logopedist speciale aandacht moet geven. Zij zal spreken over aspecten en kenmerken van de taalontwikkeling van meertalige kinderen die moeilijk te interpreteren zijn en mogelijk leiden tot een verkeerde diagnose. Het adviseren aan school en ouders zal kort de revue passeren.
Sensorische informatieverwerking (SI) wordt steeds meer serieus genomen als aanleiding van probleemgedrag bij kinderen en volwassenen. Recent onderzoek geeft aanwijzingen in de richting van onderliggende processen in het brein, maar ook over de effecten van deze problemen op het dagelijkse leven thuis en op school. De Sensory Profiles zijn geschikte instrumenten om een start te maken met de diagnostiek van deze problemen. In deze presentatie, opgenomen tijdens de WISC-dag in 2017, komt de relatie tussen prikkelverwerking en intelligentie aan bod en worden recente ontwikkelingen op SI-gebied besproken.
Met de CELF-5-NL kunnen taal- en communicatiestoornisse bij kinderen in kaart worden gebracht. Bent u bekend met de CELF-4-NL, maar wilt u meer informatie over de CELF-5-NL? Bent u benieuwd naar de overeenkomsten en de verschillen? Of zou u juist wat meer achtergrondinformatie over de revisiedoelen willen hebben? Deze webinar behandeld al deze onderwerpen en nog meer.
De subtest Zinnen Formuleren van de CELF-5-NL kan een lastige subtest zijn om te scoren. Tijdens deze webinar worden verschillende problematische uitingen geanalyseerd en de overwegingen met betrekking tot de scoring uitgebreid besproken. De webinar is zeer interessant voor logopedisten die de CELF-5-NL afnemen en scoren.
De subtest Zinnen Formuleren van de CELF-5-NL kan een lastige subtest zijn om te scoren. Tijdens deze webinar worden verschillende problematische uitingen geanalyseerd en de overwegingen met betrekking tot de scoring uitgebreid besproken. De webinar is zeer interessant voor logopedisten die de CELF-5-NL afnemen en scoren.
De CELF-5-NL is een instrument om taal- en communicatiestoornissen bij kinderen in kaart te brengen. De CELF-5-NL bevat verschillende analysemogelijkheden voor de logopedist, waaronder Groeiscore-equivalenten. In deze video wordt kort uitgelegd wat een Groeiscore-equivalent is en hoe u het kunt gebruiken in de praktijk.
Q-interactive is een digitaal platform voor afname, scoring en rapportage van individueel afgenomen tests. Met Q-interactive wordt het hele diagnostische proces gestroomlijnd. In deze webinar wordt belangrijke informatie over het platform gegeven: perfect als u nog maar net bent begonnen met Q-interactive, of er eerst wat meer over wilt weten! Let op: de getoonde prijzen in deze webinar zijn niet meer actueel. Ook wordt er nog gesproken over staffelkortingen voor licenties en prepaid credits. Deze staffelkortingen bieden we niet meer aan. Kijk voor de meest actuele prijzen op https://www.pearsonclinical.nl/q-interactive.
Q-global is een online scoringsplatform waarmee u na een testafname een rapport kunt genereren. U voert de ruwe scores in, welke vervolgens omgezet worden naar geschaalde scores in een overzichtelijke rapportage. Deze webinar geeft u een korte instructie in het gebruik van Q-global.
Met de FAT-R kunt u fonemische analysevaardigheden bij kinderen van 7 tot 14 jaar meten. Het instrument wordt meestal ingezet bij problematische leersituaties op het gebied van lezen en spellen, in het bijzonder bij (vermoedens van) dyslexie en comorbide stoornissen zoals SLI en ADHD. In deze webinar worden de veranderingen van de FAT-R (2015) ten opzichte van de FAT (2010) besproken en wordt uitgelegd hoe het FAT-R programma geinstalleerd kan worden.
De CAT-NL is bedoeld om uitgebreid de taalvaardigheden te testen, om geassocieerde cognitieve stoornissen te screenen en om een beknopt beeld te geven van de handicap die een afasiepatiënt in het dagelijks leven ondervindt. Tijdens deze webinar ingegaan op de diagnostiek van afasie en dan in het bijzonder gaat het over de rol van de CAT-NL in dergelijke diagnostiek.
De Bayley-III-NL-Special Needs Addition (SNA) is een instrument om het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in kaart te brengen, specifiek bij kinderen met een communicatieve, fijnmotorische of visuele beperking. In deze webinar maakt u kennis met het instrument en worden onder andere de belangrijkste kenmerken, inhoud en meetpretentie besproken. Tot slot wordt nog kort ingegaan op de analysemogelijkheden en interpretatie van de resultaten.
De Bayley-III-NL is een instrument om het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in kaart te brengen en om kinderen met een ontwikkelingsachterstand te identificeren. In deze webinar maakt u kennis met het instrument en worden onder andere de belangrijkste kenmerken, inhoud en meetpretentie besproken. Tot slot wordt nog kort ingegaan op de analysemogelijkheden en interpretatie van de resultaten.
Met Q-interactive kunt u tests digitaal afnemen, scoren en rapporteren. In deze webinar wordt uitgelegd wat Q-interactive precies is, hoe het werkt en hoe u het kunt inzetten. Ook wordt er een korte demonstratie van een digitale afname met Q-interactive gegeven. Let op: de getoonde prijzen in deze webinar zijn niet meer actueel. Ook wordt er nog gesproken over staffelkortingen voor licenties en prepaid credits. Deze staffelkortingen bieden we niet meer aan. Kijk voor de meest actuele prijzen op https://www.pearsonclinical.nl/q-interactive.
De CELF-5-NL is de test voor diagnose en evaluatie van taalproblemen bij kinderen van 5 - 18 jaar. De CELF-5-NL is in 2019 verschenen en is zowel digitaal als op papier af te nemen. Bekijk deze uitgebreide webinar over de digitale CELF-5-NL afname, kom erachter hoe deze in zijn werk gaat en ontdek de voordelen!Let op: de getoonde prijzen in deze webinar zijn niet meer actueel. Ook wordt er nog gesproken over staffelkortingen voor licenties en prepaid credits. Deze staffelkortingen bieden we niet meer aan. Kijk voor de meest actuele prijzen op https://www.pearsonclinical.nl/q-interactive.
De Bayley Scales of Infant and Toddler Development-Third Edition-Nederlandstalige bewerking (Bayley-III-NL), opvolger van de BSID-II-NL, is een instrument om het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in kaart te brengen en om kinderen met een ontwikkelingsachterstand te identificeren.De Bayley-4-NL is officieel gelanceerd! Lees Meer .mgz-element.u30pcwf .mgz-link{color:#ffffff;background-color:#003057;}.mgz-element.u30pcwf .mgz-link{color:#ffffff;background-color:#003057;}
Meet receptieve woordenschat en expressieve woordenschat en woordvinding bij kinderen en jongeren van 2;0 - 18;11 jaar. .m2s3aje .mgz-block-heading-line:before{height:1px;background-color:#cecece;}
De FAT-R meet de vaardigheid van kinderen om gesproken woorden in fonemen te kunnen analyseren. Dit zogeheten fonemisch bewustzijn wordt gezien als een van de voorwaarden om te kunnen leren lezen en spellen.
De Lexilijst Nederlands (2002) is een lijst met woorden en zinnetjes die in de taal van jonge Nederlandse kinderen voorkomen. De lijst is bedoeld om bij kinderen van 15-27 maanden na te gaan of zij zich ontwikkelen overeenkomstig leeftijdgenootjes op het gebied van de taalverwerving.
De PPVT-III-NL is een wereldwijd bekend instrument om de receptieve kennis van de woordenschat te testen, door het meten van het begrip van gesproken woorden. De PPVT-III-NL is door zijn grote leeftijdsbereik en door het feit dat de proefpersoon niet zelf hoeft te spreken, geschikt voor een grote diversiteit aan groepen.
Met behulp van de Metaphonbox kunnen fonologische stoornissen bij kinderen worden geanalyseerd en behandeld. Het programma bevat een screening, een verdiepend onderzoek, therapiemateriaal en een evaluatietoets. De Metaphonbox is een bewerking en uitbreiding van de Engelse Metaphon Resource Pack.
Meet het taalbegrip van kinderen van 15 -25 maanden en is eenvoudig en snel te scoren. Belangrijke mededeling: deze test en de bijbehorende onderdelen worden alleen nog verkocht aan bestaande afnemers.
De CAT-NL is bedoeld om uitgebreid taalvaardigheden te testen, om geassocieerde cognitieve stoornissen te screenen en om een beknopt beeld te geven van de handicap die een afasiepatiënt in het dagelijks leven ondervindt.
Meet de technische leesvaardigheid bij kinderen in de leeftijd van 7 t/m 14 jaar (groep 3 tot en met 8 in het primair onderwijs, en de leerjaren 1 en 2 van het vervolgonderwijs). De Klepel-R beschikt over recente normen (2019). De normen (2019) van de EMT zijn verwerkt in de handleiding van de Klepel-R.
Meet de technische leesvaardigheid bij kinderen uit groep 4-8, de brugklas en de tweede klas. De nieuwe normen van de EMT zijn verwerkt in de handleiding van de Klepel-R. De scores op de EMT kunnen worden ingevuld op het scoreformulier van de Klepel-R.
De CCC-2-NL is een vragenlijst voor het verzamelen van informatie over de communicatieve vaardigheden van kinderen. Met deze test kunnen pragmatische stoornissen bij kinderen met communicatieproblemen geïdentificeerd worden en kan de test assisteren bij het identificeren van kinderen die voor een autisme spectrum stoornis (ASS) onderzocht moeten worden.
De Bayley Scales of Infant and Toddler Development-Third Edition-Nederlandse versie Special Needs Addition (Bayley-III-NL-SNA) is een instrument om het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in kaart te brengen, specifiek bij kinderen met een communicatieve, fijnmotorische of visuele beperking. De Bayley-III-NL is de opvolger van de BSID-II-NL.
De Raven's is wereldwijd de meest gebruikte non-verbale intelligentietest om snel een beeld van de algemene intelligentie (g) te krijgen. De Raven's 2 is snel af te nemen en is zowel digitaal als op papier beschikbaar. De test heeft een leeftijdsbereik van 4:0 - 69:11 jaar en geeft een Geschaalde Score van 40-160.
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe whitepapers, webinars, tests, trainingen en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.