MMPI-2-RF: de vooruitblik op de toekomst van psychodiagnostiek
Beschrijving
Het is inmiddels duidelijk dat er meerdere beperkingen kleven aan de MMPI-2, waaronder de leeftijd van het instrument (1989). Het alternatief is de MMPI-2 Restructured Form (MMPI-2-RF), de herziene versie van de MMPI-2. In dit artikel worden de geschiedenis, de ontwikkeling en de psychometrische eigenschappen van de MMPI-2-RF besproken. Ten slotte worden de MMPI-2 en MMPI-2-RF tegen elkaar afgezet.
Tests
MMPI™-3 Basistraining (online zelfstudie)
Maak kennis met de nieuwe MMPI-3 en leer van dé expert en Nederlandse bewerker van de test, Paul van der Heijden over de achtergrond, ontwikkeling, afname en scoring Leer over interpretatie en indicatiestelling o.b.v. vier actuele casussen uit de praktijk Volg deze praktische e-learning waarna je meteen aan de slag kunt met de nieuwe MMPI-3Meer weten over deze training, lees onder verder bij "Beschijving" .fiksg0i .mgz-block-heading-line:before{height:1px;background-color:#cecece;}
MMPI-2-RF-® | Minnesota Multiphasic Personality Inventory-2 Restructured Form
De MMPI-2-RF-® is een vernieuwde en verkorte versie van de MMP®I-2. De MMPI-2-RF-® bestaat uit 338 items, welke een selectie zijn uit de 567 items van de MMPI®-2.Let op: De MMPI™-3 is officieel gelanceerd. We raden u aan om over te stappen naar deze nieuwe versie, met de meest recente normen. Bestel de MMPI™-3 .mgz-element.tvvghys .mgz-link{color:#ffffff;background-color:#9e007e;}.mgz-element.tvvghys .mgz-link{color:#ffffff;background-color:#9e007e;}
MMPI®-2| Minnesota Multiphasic Personality Inventory-2
De Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI®-2) is al gedurende meerdere decennia één van de meest gebruikte vragenlijsten voor meting van psychopathologie en persoonlijkheidskenmerken. De MMPI™-3 is officieel gelanceerd! We raden u aan om over te stappen naar deze nieuwe versie, met de meest recente normen. Bestel de MMPI™-3 .mgz-element.ebakiyt .mgz-link{color:#ffffff;background-color:#9e007e;}.mgz-element.ebakiyt .mgz-link{color:#ffffff;background-color:#9e007e;}
MMPI®-A | Minnesota Multiphasic Personality Inventory-Adolescent
De MMPI®-A is de jongerenversie van de MMPI en dient om verschillende typen klachten, problemen en persoonlijkheidsstijlen bij deze doelgroep in kaart te brengen.
CISS | Coping Inventory for stressful situation
De CISS is een vragenlijst waarmee in kaart kan worden gebracht welke coping-stijlen mensen hanteren.
Vineland-3-NL | Vineland Adaptive Behaviour Scales Third Edition
Vineland-3-NL brengt adaptief gedrag in kaart op de kerndomeinen Communicatie, Dagelijkse vaardigheden en Sociale vaardigheden en relaties. Naast de drie kerndomeinen, zijn er nog twee optionele domeinen die afgenomen kunnen worden; Motoriek en Probleemgedrag.
Sensory Profile 2 NL
De Sensory Profile 2 NL (SP-2-NL) meet via vragenlijsten hoe goed kinderen sensorische informatie kunnen verwerken in alledaagse situaties. De referentiekaders van de vragenlijst zijn theorieën rond sensorische informatieverwerking en de neurowetenschappen. Nieuw toegevoegd in de SP-2-NL is de vragenlijst in te vullen door leerkrachten, om een beeld te krijgen van sensorische infomatieverwerking in een klassensituatie.
UCL-R Utrechtse Coping Lijst – Herziene Editie
De UCL-R is de herziene editie en meet copinggedrag, oftewel de manier waarop iemand omgaat met problemen of stressvolle gebeurtenissen. De UCL is in te zetten bij personen van 14 t/m 68 jaar.
VAK 4-12 | Vragenlijst voor Angst bij Kinderen van 4 tot en met 12 jaar
Instrument om subjectief ervaren angst bij kinderen van 4 tot en met 12 jaar in kaart te brengen.
CBSK | Competentie-Belevingsschaal voor Kinderen
De CBSK meet de zelfbeleving van een kind op 6 relevante levensgebieden. De test is geschikt voor kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar en is snel af te nemen (afnametijd 15-20 minuten).
PMT-K-2 | Prestatie Motivatie Test voor Kinderen
Herziene test voor het meten van Prestatiemotivatie, Negatieve Faalangst, Positieve faalangst en Sociale Wenselijkheid van kinderen in groep 7/8 en klassen 1 t/m 3.
CBSA | Competentie-Belevingsschaal voor Adolescenten
Formulieren voor het meten van emotionele en/of gedragsproblemen bij adolescenten.
BYI-2-NL | Beck Youth Inventories 2nd Edition – Nederlandstalige bewerking
De BYI-2-NL bestaat uit vijf zelfrapportagevragenlijsten die afzonderlijk van elkaar of gecombineerd kunnen worden ingezet om de beleving van een kind of adolescent op de gebieden depressie, angst, boosheid, verstorend gedrag en zelfbeeld in kaart te brengen. De vragenlijsten zijn bedoeld als screeningsinstrument voor jongeren in de leeftijd van 7 tot 18 jaar.
BDI-2-NL-R | Beck Depression Inventory Second edition Nederlandse versie – Herziene editie
De Beck Depression Inventory – Second Edition (BDI-II) is een uit 21 items bestaande zelf-rapportage vragenlijst voor het meten van de ernst van een depressie bij volwassenen en adolescenten van 13 jaar en ouder.
SCL-90 | Symptom CheckList
De SCL-90 is de meestgebruikte multidimensionale klachtenlijst voor het meten van geestelijke en lichamelijke klachten.
BSI | Brief Symptom Inventory
De BSI is een zelfrapportage vragenlijst met 53 items waarmee een overzicht verkregen kan worden van symptomen van psychopathologie bij volwassenen vanaf 18 jaar. De BSI 18 is een verkorte versie van de BSI en screent op de meest voorkomende klachten: lichamelijke klachten, depressie en angst.
VvGK6-16 | Vragenlijst voor Gedragsproblemen bij Kinderen
Met de VvGK6-16 kan worden nagegaan of en in welke mate symptomen van de gedragsstoornissen ‘Attention Deficit Hyperactivity Disorder’ (ADHD), ‘Oppositional Defiant Disorder’ (ODD) en ‘Conduct Disorder’ (CD) bij een kind aanwezig zijn.
UBOS | Utrechtse Burnout Schaal
Meest gebruikte instrument om burnout te meten, waarbij gemeten wordt op uitputting, distantie en competentie.
BAI-NL | Beck Anxiety Inventory – Nederlandse versie
De BAI-NL (Nederlandse vertaling) is een korte zelfrapportage vragenlijst bestaande uit 21 items. Deze kan worden ingezet als screener voor het meten van angst(symptomen). De BAI-NL wordt digitaal afgenomen en gescoord, er wordt op een snelle manier een beeld geschetst van de beleving van angst bij de patiënt.
IOA | Inventarisatielijst Omgaan met Anderen
Vragenlijst voor het meten van sociale angst en sociale vaardigheden bij adolescenten en volwassenen.
ZIL | Zelfinventarisatielijst Posttraumatische Stressstoornis
De ZIL is een korte zelfbeoordelingsvragenlijst voor het vaststellen van een Posttraumatische Stress-stoornis (PTSS) bij volwassenen vanaf 18 jaar.
ZALC | Zinnenaanvullijst Curium
Voor het meten van psychosociale en sociaal emotionele ontwikkelingsverschillen van jongeren (8 t/m 25 jaar).
NPST | Negativisme, Ernstige Psychopathologie en Somatisering Test
De verbeterde vervanger van de NVM die snel afneembaar is en met een verbeterde grootte en representativiteit van de normgroep.
BDI-FS-NL | Beck Depression Inventory Fastscreen Nederlandse versie
De BDI-FS-NL is een vertaling en bewerking van de Amerikaanse Beck Depression Inventory FastScreen for Medical Patients (2000), een zelfrapportage vragenlijst die screent op depressie bij adolescenten en volwassenen.
Trainingen
Online zelfstudie
Whitepapers
MMPI-3: een HiTOP-vriendelijke maat
De populariteit van de MMPI-2 en de MMPI-2-RF lijkt in het laatste decennium te zijn afgenomen. Dit dalende gebruik komt hoogstwaarschijnlijk door verschillende beperkingen van de MMPI-2. In reactie op de beperkingen van de MMPI-2 is eerst de MMPI-2-RF ontwikkeld en daarna de MMPI™-3. In dit whitepaper wordt de MMPI™-3 beschreven en worden de voordelen van de MMPI™-3 toegelicht. Een van de voordelen die met name aan bod zal komen, is de aansluiting van de MMPI™-3 op het invloedrijke HiTOP model.
Interview met Dr. André Rietman
"Hoe meer het emotionele welzijn wordt belast, hoe groter de kans dat latente problemen - zoals dyslexie of ADHD – de kop opsteken.” - Dr. André Rietman Lees het interview met Dr. André Rietman waar hij ingaat op het belang van het in kaart brengen van emotioneel welzijn op school, hoe omgevingsstimuli het gedrag van leerlingen in de klas kunnen beïnvloeden en hoe onderwijsprofessionals kinderen en jongeren kunnen ondersteunen bij emotionele problemen op school.
Het HiTOP model
Hoewel de DSM al jarenlang geldt als de gouden standaard voor het classificeren van psychische stoornissen, heeft het meerdere beperkingen. Een alternatief is het HiTOP model, een dimensioneel en wetenschappelijk onderbouwd model voor het beschrijven van psychopathologie en persoonlijkheid. In dit artikel wordt de kritiek op de huidige classificatiesystemen besproken en wordt het HiTOP model als alternatief geïntroduceerd.
Cognitieve en psychische klachten na COVID
Er zijn reeds meerdere neurologische en psychiatrische complicaties als gevolg van COVID-19 gerapporteerd. Een overzicht van de klinische en epidemiologische literatuur toont de hoge frequentie (15 tot 80% van de gevallen, afhankelijk van het onderzoek), de grote variabiliteit van deze complicaties en het feit dat ze soms ruim zes maanden na herstel van de ziekte nog aanhouden. Deze complicaties kunnen invloed hebben op het geheugen, taal, executieve functies en aandacht. Een overzicht van de literatuur en aanbevelingen voor klinisch onderzoek.
Onderzoek bij vermoeden van een Depressie bij kind en jeugd
In deze whitepaper focust Prof. Dr. Caroline Braet op meer dan 20 jaar ervaring in haar onderzoek naar depressieve klachten bij kind en jeugd en de consequenties hiervoor voor de diagnostiek. Daarbij besteedt ze vooral aandacht aan het getrapte model waarbij een screeningsfase vooraf gaat aan een ruimer diagnostisch onderzoek dat volgens de principes van handelingsgericht werken dient te verlopen. Alhoewel de prevalentie van depressie steeds meer toeneemt, zijn de symptomen niet steeds herkenbaar en wordt het syndroom helaas teveel onder-gediagnosticeerd. Meer aandacht voor screening van depressieve klachten en hier gepast advies aan koppelen is aangewezen.
Emotieregulatie trainen
Emoties maken deel uit van het leven. Daar goed mee kunnen omgaan, is cruciaal voor je stemming. Vreemd genoeg wordt in de klinische praktijk vaak veel aandacht besteed aan wat iemand denkt, voelt en doet. Maar (in tegenstelling tot het arsenaal cognitieve en gedragsmatige technieken om deze om te buigen indien gewenst) de methodieken waarbij men leert goed om te gaan met deze emoties, zijn vaak versnipperd en weinig evidence based.
Interpretatie van klinische resultaten
Voor elk psychologisch meetinstrument rijst de vraag in hoeverre het instrument bruikbaar is bij klinische doelgroepen. Voor welke doelgroep is het instrument geschikt en welke problemen komt men tegen bij het afnemen van het instrument bij een persoon met een stoornis of beperking. Kan het instrument bij hen op gestandaardiseerde wijze afgenomen worden en wat zeggen de resultaten over een individu met een specifieke problematiek?
E-health als behandeloptie op de weg naar herstel
Door de coronacrisis zijn veel behandelingen ‘in de kamer’ omgezet naar beeldbelcontacten. Elke behandelaar heeft daarmee afgelopen jaar gewild of ongewild de stap naar E-health gemaakt. Maar niet iedereen werd daar even blij van. Psychologe Bryony Meijer-Kok verkent de mogelijkheden op het gebied van E-health en bekijkt hoe dit een bijdrage kan leveren aan de GGZ in het algemeen en de jeugdGGZ in het bijzonder.
Een positieve focus, hoe zorg je ervoor?
Veel dingen die het leven de moeite waard maken, vielen het afgelopen jaar weg. We bevonden ons midden in een pandemie met wereldwijde problemen en onzekerheid. Ook ons brein is vooral gericht op wat er niet goed gaat – dit wordt ook wel de negativity bias genoemd. Negatieve informatie krijgt eerder en meer aandacht dan positieve informatie. En, zoals Aristoteles al zei: ’Alles wat je aandacht geeft groeit.’ Hoe houden we toch een positieve focus?
Hersenen hongerig naar sociaal contact
Ik schrijf dit artikel tijdens de zesde week van zelf-isolatie als gevolg van de COVID-19-pandemie. Hoe onze sociale wereld eruitziet op het moment dat u dit leest, kan ik niet voorspellen. Echter, ik kan wel met enige zekerheid zeggen dat u nog precies weet hoe u zich voelde tijdens de eerste weken van de pandemie.
Kun je meten hoe zelfverzekerd iemand écht is?
Een negatief zelfbeeld kan leiden tot serieus leed, zoals depressie of een angststoornis. Om beter te begrijpen waarom een negatief zelfbeeld zo hardnekkig kan zijn heeft dr. Geert-Jan Will samen met collega’s van University College Londen gevoelens van eigenwaarde zichtbaar gemaakt in de hersenen. Kunnen we daarmee meten hoe zelfverzekerd iemand écht is? En psychische problemen beter behandelen?
Mindfulness instructies
Een beetje stress is natuurlijk heel normaal en het kan zelfs helpen om een goed resultaat te behalen. Stress wordt pas een probleem zodra het zoveel wordt, dat het jouw prestatie in de weg gaat staan. Mindfulness kan dan helpen om de activiteit te verminderen in het hersengebied dat geassocieerd wordt met piekeren.
Stress door Corona. Wat is het effect op onze kinderen?
Het nieuws wordt gedomineerd door het gevaar dat Corona levert of kan opleveren voor het leven van kwetsbare ouderen en mensen met een zwakke gezondheid. De impact van het virus op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen blijft enigszins onderbelicht. Lees in deze white paper over het effect van stress op onze kinderen.
Altijd als eerste op de hoogte?
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe whitepapers, webinars, tests, trainingen en aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.